Otužování

22. únor 2011  4
Otužování

Jedná se o metodu posílení imunitního systému, která působí jako prevence proti nejrůznějším nemocem, jako například nachlazení nebo chřipka, pomáhá i na bolavá záda a klouby. Otužování je jen pro zcela zdravé jedince, když už je někdo nemocný, měl by se studenému prostředí vyhýbat!

Nováčci by měli začínat zlehka, stačí se každý den sprchovat studenou vodou. V zimě se doporučuje ve sprše strávit 1- 3 minuty, v létě 3- 5 minut. Začínejte s vlažnou vodou a postupně přejděte na ledovou. Po sprše se utřete do sucha a několik minut provádějte lehké zahřívací cviky.

Další krok je otužování vzduchem. Prostě otevřete okna a cvičte v chladné vyvětrané místnosti. Když to nestačí, vyjděte v zimě jen v trenkách a v triku na balkon či na terasu. V tomto prostředí provádějte 10- 15 minut základní cviky kruhovým způsobem, na začátku postačí vlastní váha, pak můžete přidávat činky a jiné náčiní. Po tréninku si dejte studenou sprchu, celou proceduru uzavřete lehkými zahřívacími cviky.

Jestli vám ani to není málo, přidejte k otužování aerobní trénink. Jděte si na čtvrt hodiny zaběhat ven do zimy a jako třešnička na dortu nesmí chybět ledová koupel pod širým nebem, k tomuto účelu poslouží hadice nebo prostě kýble naplněné vodou.

Přemýšlíte, jak využít závěje sněhu? Je to lehké: Svlékněte se do plavek, vyběhněte ven. Proveďte pár desítek kliků, dřepů, výskoků a několik krátkých sprintů, tuto proceduru zakončete vyválením se ve sněhu: Není nad pravou otužileckou gymnastiku!

Fantazii se meze nekladou, můžete si otužilecký trénink poskládat podle vašich představ. Jedná se o příjemné zpestření normálního tréninku. Nejlepší je cvičit kruhový trénink, ale venku v mrazu nebuďte déle než 20 minut. Zaměřte se na cviky posilující velké svalové skupiny či více svalů najednou, vyhněte se cvikům izolovaným. Pohyby provádějte dynamicky, během přestávek mezi sériemi běhejte nebo poskakujte na místě.

Otužování je spojeno s plaváním, proto se mnoho sportovců účastní plaveckých soutěží. Některá jména nás proslavila v souvislosti se zdoláním kanálu La Manche, na ten mohou myslet jen ti nejotužilejší a nejvytrvalejší ze všech. V roce 1970 pokořil La Manche první Čech, František Venclovský, vzdálenost mezi Francií a Velkou Británií (34 km) zdolal za necelých 16 hodin.

V poslední době se z tohoto sportu stává spíše „koníček bláznů“: Jednou za čas se sejde pár otužilců a předvedou ostatním, jak plavou řekou mezi ledovými kry. Je to spíše exhibice, ale to je škoda. Otužování je finančně a časově nenáročný koníček, neváhejte a utužte si své zdraví!

Autor článku
Autor tohoto článku

Petr se orientuje v oblasti fitness, kulturistiky a zdravého životního stylu. Pro domácí posilovnu pravidelně píše články z nejrůznějších oblastí sportu, obzvláště s tematikou posilování a tvarování těla. Propaguje cvičení v domácím prostředí a v přírodě, rekreačně se věnuje i jiným sportům. Čerpá ze svých zkušeností a znalostí získaných díky studiu medicíny a úspěšně ukončenému kurzu instruktora fitness, dále z odborné literatury s lékařskou a sportovní tematikou.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

1. říjen 2013 02:33

Mel bych dotaz uz vicekrat sem se docetl ze sprchovanim studenou ci ledovou sprchou po cviceni neni idealni ma se pockat aspon 20 min takze co je na tom pravdy? A take zacinam s otuzovanim sprchuju se rano i vecer ledovou sprchou po 1-2 minuty, teplou vodu neznam uz 3 tydny je to dobre? Jestli je zde nejake pravidlo ze se musim myt teplou vodou aspon parkrat ci mohu stale studenou. Nemam problem se sprchovat s ledovou a myt se s ni. Diky moc

4. říjen 2013 09:51

Myslím si, že člověk teplou vodu vyloženě nepotřebuje. Navíc dříve bez ní také lidé mohli žít, takže ani o žádné pravidlo "teplé vody" neznám. Než si však na sebe ve sprše pustíš ledovou vodu, je dobré nechat organismus termo-aklimatizovat, aby obrovská změna teploty nebyl pro něj takový šok (například tedy po posilování, intenzivním pohybu, horkém dnu) a nebýt ve studené vodě přehnaně dlouho - to je nebezpečné na klouby a další části těla, což se ale mnohdy projevuje až s odstupem let. Tělo má však také rádo střídavé pouštění teplé a studené, kdy je pak schopno lépe uvolnit ztuhlé svalstvo i rozproudit krev.

11. srpen 2014 00:18

No me se to moc nezda s tim vzduchem ano ale s tou vodou to bych nerekl to je prehnane

U tohoto článku se nachází celkem 4 komentářů. Část z nich byla skryta pro udržení větší přehlednosti obsahu stránky.
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Rohlíky pšeničné
  • Tradiční pomazánkové máslo
  • Šunka drůbeží
  • Řeřicha zahradní

Dopolední svačina

  • Jogurtový nápoj neochucený
  • Pomeranče

Oběd

  • Pohanka setá
  • Maso krůtí, prsa bez kosti a kůže
  • Okurka salátová

Odpolední svačina

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Lučina, 70 % t. v s.

Večeře

  • Knäckebrot žitný
  • Sýr Cottage
  • Mrkev

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

1. listopad 2019  3

Předkopávání je naopak jeden z těch nejmíň zdravých a vhodných cviků. Radši bež na legpress

25. říjen 2019  5

Koukám, že to jsou to rady velice zkušeného profesionála. Děkuji Vám taktéž za tyto rady....