Kulturistika

30. leden 2011  1
Kulturistika

Dnešní článek jsem se rozhodl zaměřit na téma, které je posilování velice blízké, a sice na kulturistiku. Jedná se o individuální sportovní disciplínu, jejímž cílem je co nejlepší vzhled těla. Na soutěžích se hodnotí hlavně mohutnost a prorýsovanost svalstva, dále celkový estetický vzhled těla, symetrie, dokonce i maličkosti (dle názoru některých lidí bizardnosti), jako vystouplost cév a jiné.

Pro kulturistu hraje největší roli jeho genetická výbava, tedy to, čemu se říká talent. Kulturista s genetickou indispozicí, jako je například pomalý růst svalové hmoty, nemá šanci na prosazení.

Dalším neméně důležitým faktorem je příprava. Tito sportovci posilují v posilovnách i doma, mohou trénovat dokonce několik hodin denně. Trénink musí být přesně naplánovaný a velice efektivní. Pro správný růst svalové hmoty musí samozřejmě následovat pořádný odpočinek.

Poslední důležitou věcí, na kterou kulturisté nesmějí zapomínat, je výživa. Stravování musí být, stejně jako trénink, přesně naplánované a vyvážené. Lidé, kteří chtějí dosáhnout mohutnosti svalové hmoty na úrovni kulturisty, musí jíst v přesných časových intervalech, je důležité počítat živiny a určit jejich denní dotaci v gramech.

Pár týdnů před soutěží nastává tvrdá zkouška: Odtučňovací a odvodňovací dieta. Tyto praktiky mají za cíl co nejvíce snížit tělesnou hmotnost. Ovšem svaly neubývají, váha jde dolů díky spalování tuků a vylučování vody- a to všechno za účelem co nejlepšího vzhledu při soutěži.

Jak vidíte, trénink kulturisty rozhodně není jednotvárnou záležitostí, je velice složitý a náročný jak na přípravu a plánování, tak na samotné provedení.

A nyní pár vět k historii. Zdvihání těžké váhy za účelem zlepšení fyzického vzhledu je známé již od Antiky. Starověcí sportovci se také účastnili nejrůznějších atletických klání a přehlídek, které vyhrával ten nejlepší ze všech. Jednalo se dokonce o velice populární disciplínu.

Za otce moderní kulturistiky je považován Němec Eugen Sandow žijící na konci 19. Století. Jako první se „vystavoval“ před obecenstvem a nechal diváky obdivovat jeho vypracovanou postavu. Byl vzorem pro mnoho dalších sportovců a kulturistika jako samostatná sportovní disciplína byla na světě.

Sandow v roce 1901 uspořádal první kulturistickou soutěž. V Londýně se sešlo mnoho sportovců a exhibice sklidila obrovský úspěch, lístky byly dlouho dopředu vyprodané.

50. a 60. léta v Americe znamenala obrovský skok dopředu pro tuto sportovní disciplínu. Kulturisté se stávali velice žádanými, byli obsazování v nejrůznějších filmech a to se postaralo o rostoucí popularitu tohoto sportu. Jednou z nejslavnějších filmových hvězd je slavný Arnold Schwarzeneger, který je v mnoha snímcích obsazován ještě dodnes.

Moderní kulturistika již bohužel není stejná jako dřív. Mnoho sportovců užívá zakázané látky, takzvané anabolické steroidy, které pomáhají zvětšit objem svalů. Užívání těchto látek má však spoustu negativních vedlejších účinků, steroidy výrazně snižují kvalitu života. Způsobují neplodnost, srdeční problémy a mnohé další potíže. Navíc vzhled sportovce užívajícího steroidy vypadá nepřirozeně, s nadsázkou až nelidsky. Nejslavnější světová soutěž, kde se setkávají ti nejlepší z profesionálních kulturistů, se nazývá Mr. Olympia.

Vedle klasické profesionální kulturistiky existuje disciplína přírodní kulturistiky, kde se provádějí přísné testy na přítomnost zakázaných látek v organismu. Tyto testy se bohužel v klasické kulturistice neprovádějí.

A pár vět na závěr: Mnoho lidí nechce cvičit, říkají, že nechtějí vypadat jako kulturisté. Pravda je taková, že k dosažení takového vzhledu je zapotřebí mnoho let tréninku, ale především speciálně upravený jídelníček obohacený o nejrůznější chemicky syntetizované doplňky stravy. Cvičte, abyste si zlepšili figuru a sebevědomí, nemusíte vypadat jako kulturisté!

Autor článku
Autor tohoto článku

Petr se orientuje v oblasti fitness, kulturistiky a zdravého životního stylu. Pro domácí posilovnu pravidelně píše články z nejrůznějších oblastí sportu, obzvláště s tematikou posilování a tvarování těla. Propaguje cvičení v domácím prostředí a v přírodě, rekreačně se věnuje i jiným sportům. Čerpá ze svých zkušeností a znalostí získaných díky studiu medicíny a úspěšně ukončenému kurzu instruktora fitness, dále z odborné literatury s lékařskou a sportovní tematikou.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

26. leden 2013 19:18

Ta druhá fotka na konci článku je Photoshop...

Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Rohlíky pšeničné
  • Tradiční pomazánkové máslo
  • Šunka drůbeží
  • Řeřicha zahradní

Dopolední svačina

  • Jogurtový nápoj neochucený
  • Pomeranče

Oběd

  • Pohanka setá
  • Maso krůtí, prsa bez kosti a kůže
  • Okurka salátová

Odpolední svačina

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Lučina, 70 % t. v s.

Večeře

  • Knäckebrot žitný
  • Sýr Cottage
  • Mrkev

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

1. listopad 2019  3

Předkopávání je naopak jeden z těch nejmíň zdravých a vhodných cviků. Radši bež na legpress

25. říjen 2019  5

Koukám, že to jsou to rady velice zkušeného profesionála. Děkuji Vám taktéž za tyto rady....