Free Diving

16. duben 2011  1
Free Diving

Freediving se do češtiny překládá jako nádechové potápění nebo jako volné potápění. Jedná se o potápění bez dýchacího přístroje: Freediver se tedy musí nadechnout nad hladinou a takto získaná zásoba kyslíku by mu měla vydržet pod vodou co nejdelší čas.

Tato sportovní disciplína doslova překypuje až neuvěřitelnými rekordy. Je téměř nemožné, co vše je lidské tělo schopné vydržet.

  • Francouz Stephane Mifsud dokázal splývat na hladině obličejem otočeným ke dnu 11 minut a 35 sekund. Velká část lidí má problémy vydržet se zadrženým dechem minutu!
  • Dave Mullins z Nového Zélandu uplaval pod vodou na jeden nádech bez jakýchkoli pomůcek vzdálenost 213 metrů. Netrénovaný člověk neuplave ani polovinu délky obyčejného plaveckého bazénu, který měří 25 metrů.
  • Největší hloubka, kterou člověk dosáhl bez dýchacího přístroje, je 214 metrů. Dokázal to Herbert Nitsch technikou „No limits“. Dolů klesal pomocí zátěže, po dosažení rekordní hloubky se zapnulo vztlakové zařízení, které Herbertovi urychlilo cestu vzhůru.
  • Český rekordman Martrin Štěpánek se v roce 2009 dokázal potopit 122 metrů pod hladinu technikou „konstantní váha“ (potápěč využívá k pohybu monoploutev), čímž překonal tehdejší světový rekord. Celý ponor trval 3 minuty a 36 sekund. Nejdéle dokázal vydržet pod vodou 8 minut a 6 sekund. Martin si stojí za svým a říká, že každý zdravý člověk je po pár dnech tréninku schopen vydržet pod vodou 3- 5 minut a potopit se 30 metrů hluboko.

Proč to tedy nezkusit?

Strašák potápěčů je tzv. dekompresní nemoc. Jedná se o fyziologický stav organismu, který je způsoben rychlým snížením tlaku. Když freediver stoupá vzhůru k hladině, tlak na jeho tělo se rychle snižuje, a to zhruba o 1 atmosféru na každých 10 metrů. V důsledku snížení tlaku se z tkání do krve uvolňuje dusík ve formě bublinek plynu. Tyto bublinky způsobují nejrůznější příznaky: Od svědění, přes bolest, v extrémních případech mohou způsobit i paralýzu nebo smrt.

Tohoto a mnoha dalších nebezpečí si musejí být potápěči vědomi. Nejde jen o to nadechnout se a prostě se potopit, freediving je mnohem komplikovanější, než se zdá. Sportovci musí přesně vědět, co se s jejich tělem děje a jak správně regulovat fyziologické pochody: To vyžaduje i velké úsilí a pořádný trénink.

Potápění v jakékoli podobě je bezpochyby krásný koníček. Jedná se však o extrémní sport a nic nesmíte brát na lehkou váhu. Proto buďte opatrní a než se potopíte pod vodu, svěřte se do rukou profesionálů!

Autor článku
Autor tohoto článku

Petr se orientuje v oblasti fitness, kulturistiky a zdravého životního stylu. Pro domácí posilovnu pravidelně píše články z nejrůznějších oblastí sportu, obzvláště s tematikou posilování a tvarování těla. Propaguje cvičení v domácím prostředí a v přírodě, rekreačně se věnuje i jiným sportům. Čerpá ze svých zkušeností a znalostí získaných díky studiu medicíny a úspěšně ukončenému kurzu instruktora fitness, dále z odborné literatury s lékařskou a sportovní tematikou.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

3. leden 2013 20:11

Problém dekompresní nemoci je především u klasických potápěčů, kteří dýchájí plyn pod zvýšeným parciálním tlakem. Dusíkem se pak sytí tkáně a při nedodrženích dekompresních zastávek se můžou objevit příznaky DCS. U freedivingu je nejvštším problémem ztráta vědomí (blackout) způsobená nedostatkem kyslíku. U freedivingu je dekompresní nemoc pouze v případě opakovaných hlubokých ponorů (min. 80m) a nepředpokládám, že ten kdo s tím začne něco takového provádí :-)

Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Rohlíky pšeničné
  • Tradiční pomazánkové máslo
  • Šunka drůbeží
  • Řeřicha zahradní

Dopolední svačina

  • Jogurtový nápoj neochucený
  • Pomeranče

Oběd

  • Pohanka setá
  • Maso krůtí, prsa bez kosti a kůže
  • Okurka salátová

Odpolední svačina

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Lučina, 70 % t. v s.

Večeře

  • Knäckebrot žitný
  • Sýr Cottage
  • Mrkev

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

1. listopad 2019  3

Předkopávání je naopak jeden z těch nejmíň zdravých a vhodných cviků. Radši bež na legpress

25. říjen 2019  5

Koukám, že to jsou to rady velice zkušeného profesionála. Děkuji Vám taktéž za tyto rady....