Běh do schodů

27. prosinec 2010  4
Běh do schodů

Už vás nebaví posilování nohou, ani běhání nestojí za to? Tak vyzkoušejte něco nového! Běhání do schodů je výborná a efektivní alternativa. Posílíte a prorýsujete svaly na nohou. Zároveň se jedná o velice náročnou činnost, která posiluje cévní a dýchací soustavu. To znamená, že zapracujete i na fyzičce a spálíte tuk. Omezíte riziko cévních chorob, posílíte imunitní systém, zeslabíte stres, dlouhodobě doplníte energii!

Běhání do schodů je náročnější varianta sprintu. Můžete si být jistí, že po pár minutách vás budou bolet nohy jako nikdy! Z jistého úhlu pohledu se dokonce jedná o zdravější pohyb, protože na nohy nedopadáte z takové výšky jako při běhání a díky tomu šetříte kloubní chrupavky.

Fantazii se meze nekladou, můžete běhat kdekoli. Zkuste schody v parku, v paneláku nebo jinde. V paneláku využijte výtah a dolů jezděte, sbíhání i scházení se schodů dolů je pro kolena nezdravý pohyb, navíc nezapojujete svaly potřebným způsobem a ani se nezadýcháte. Ve výtahu si dobře odpočinete, což je rozhodně potřeba!

Pro začátek stačí málo. Pro netrénovaného člověka je potíž schody vyjít. Nemusíte se tedy hned trápit s vybíháním, stačí si několikrát vyšlápnout nahoru svižnou chůzí.

V rubrice „obecně o cvičení- aerobní trénink“ se dočtete, jak dlouho a s jakou zátěží je pro vás ideální běhat. Pro schody tento čas zkraťte zhruba o čtvrtinu. (Počítá se i odpočinek při chůzi, resp. jízdě, dolů, ale nesmíte stát na místě a nic nedělat!) Jestliže jste se rozhodli pro tvrdý trénink, můžete tento čas prodloužit na čas vašeho obyčejného běžeckého tréninku nebo dokonce i na delší dobu.

A teď častá otázka: „Je lepší běhat po jednom nebo po dvou?“ Těžko říct. Záleží na výšce a délce schodů, všude je to jiné. Ale obecně platí, že při běhání po jednom schodě, tedy při vysoké frekvenci výměny nohou, je trénink spíše aerobní. A když berete schody po dvou (pokud to sklon dovolí, tak po třech), jedná se spíše o silovou záležitost.

Další věc je odhadnout, kolik schodů za trénink byste měli běhat. Každé schodiště má jiný sklon a jinou výšku. Trénovaným sportovcům nedělá problém vyběhnout dvacetkrát deset pater, někteří lidé nezvládnou vyjít šest. Zkuste si to vyzkoušet, držte se pokynů pro běžný aerobní trénink (viz. obecně o cvičení- aerobní trénink). Určitě vás to bude bavit!

A jsou mezi námi i šílenci!

Každoročně se u nás koná závod Run- up, podle organizátorů nejšílenější běžecký závod v České republice. Kvalifikace se koná v Praze, Ostravě, Olomouci, Zlíně a v Liberci. Běhá se do schodů nejvyšších budov ve městě. Pár nejlepších postupuje do finále, které se koná v Praze o dva dny později.

Finále letošního ročníku závodu Run- up se běželo na pražském Pankráci. Cílem bylo zdolat Empirii, druhou nejvyšší administrativní budovu české republiky. Se svými 104 metry je o pouhé 4 metry nižší než budova Reifeisenbank, která se majestátně tyčí hned vedle Empirie. Trénink v budově před závodem není dovolen, proto čekalo nováčky tvrdé překvapení!

Závodníci museli zdolat 27 pater. Běželo se po ocelovém schodišti, jehož prudký sklon byl doslova vražedný. Ti nejlepší přesto zdolali Empirii v časech kolem dvou a půl minuty!

Vítěz má možnost zúčastnit se závodu na Empire State Building v New Yorku. Oproti tomu je česká Empirie jako nic, v New Yorku musí závodníci zdolat neuvěřitelných 102 pater. Je tedy otázka, jestli není postup vítěze závodu Run- up spíše trest!

Autor článku
Autor tohoto článku

Petr se orientuje v oblasti fitness, kulturistiky a zdravého životního stylu. Pro domácí posilovnu pravidelně píše články z nejrůznějších oblastí sportu, obzvláště s tematikou posilování a tvarování těla. Propaguje cvičení v domácím prostředí a v přírodě, rekreačně se věnuje i jiným sportům. Čerpá ze svých zkušeností a znalostí získaných díky studiu medicíny a úspěšně ukončenému kurzu instruktora fitness, dále z odborné literatury s lékařskou a sportovní tematikou.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

23. duben 2014 08:12

Ahoj mam dotaz je behani do schodu dobre i na břisní svaly ? dekuji

2. květen 2014 19:36

Ahoj, to by mě taky zajímalo, jestli při běhu do schodů zapojím i břišáky. A ještě by mě zajímalo, jak moc vhodný je na posílení a zpevnění hýždí a při jaké intenzitě. Běhám každý den 3x10 pater, mezitím přestávka cca 3 minuty než seběhnu dolů a nevím jestli to není málo. Díky.

31. červenec 2014 11:59

Tak to pochybuju.. jestli chceš cvičit břicho, cvič břicho ;) Mě by spíš zajímalo jestli se dá během do schodů zlepšit výbušnost, zrychlení.

U tohoto článku se nachází celkem 4 komentářů. Část z nich byla skryta pro udržení větší přehlednosti obsahu stránky.
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Rohlíky pšeničné
  • Tradiční pomazánkové máslo
  • Šunka drůbeží
  • Řeřicha zahradní

Dopolední svačina

  • Jogurtový nápoj neochucený
  • Pomeranče

Oběd

  • Pohanka setá
  • Maso krůtí, prsa bez kosti a kůže
  • Okurka salátová

Odpolední svačina

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Lučina, 70 % t. v s.

Večeře

  • Knäckebrot žitný
  • Sýr Cottage
  • Mrkev

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

1. listopad 2019  3

Předkopávání je naopak jeden z těch nejmíň zdravých a vhodných cviků. Radši bež na legpress

25. říjen 2019  5

Koukám, že to jsou to rady velice zkušeného profesionála. Děkuji Vám taktéž za tyto rady....