Základní sportovní nápoje

17. listopad 2012  0
Základní sportovní nápoje

Existuje obrovské množství různých značek a typů sportovních nápojů, které jsou k dispozici na našem trhu. Tento článek má za cíl poskytnout vám základní znalosti, které využijete, když se budete rozhodovat, jaký nápoj je vhodný pro váš styl cvičení, které děláte. Sportovní nápoje se používají hlavně ze dvou důvodů: nahradit ztracené tekutiny a/nebo k nahrazení vyčerpaných sacharidových zásob v těle. Pokud cvičíte méně než 90 minut, tak nejlepším sportovním nápojem, který můžete vypít, je obyčejná voda. Po překročení toho limitu by byl vhodnější nápoj obsahující sacharidy, protože už se začínají vyčerpávat energetické zásoby v těle.

Cvičení dlouhé 90 minut

Pokud cvičíte do 90ti minut, tak byste měli vypít 250 ml vody každých 15 minut. Když se přesunete ke cvičení trvající déle než 90 minut, měli byste vodu vyměnit za izotonický sportovní nápoj.

Různé sportovní nápoje

Takže jaký je rozdíl mezi všemi těmito nápoji pro sportovce? Co se týče koncentrace nápoje, sportovní nápoje se dodávají ve třech koncentracích – izotonické, hypotonické a hypertonické.

Izotonické nápoje

Izotonické nápoje mají koncentraci, která se podobá krvi. Proto je rychle absorbován do krevního oběhu, pomáhá předejít dehydrataci a také poskytuje energii ve formě jednoduchých cukrů. Může trvat až 10 minut než se to projeví i na naší kůži a začneme se potit. Při používání tohoto nápoje je vhodné začít pít deset minut předtím, než sacharidy potřebujete a potom s pitím nepřestat. Vhodné jsou především pro vrcholové sportovce.

Hypotonické nápoje

Hypotonické nápoje mají koncentraci nižší, než je ta v krvi. Proto se tyto nápoje absorbují do krevního oběhu ještě rychleji než izotonické. Hypotonická je např. voda, ale v současné době na trhu existuje jen velmi málo jiných hypotonických nápojů.

Hypertonické nápoje

Hypertonické nápoje mají koncentraci vyšší než krev a to způsobuje, že voda se stěhuje z krve do žaludku a ředí žaludeční šťávy. To může způsobit dehydrataci. Obecně se jedná o nápoje s obsahem sacharidů vyšším než 8%. Jsou to nealkoholické nápoje, které jsou právě uváděny na sportovním trhu. Vzhledem k problému s dehydratací je nevhodné tyto nápoje užívat při běžném cvičení. Za hypertonický nápoj můžeme považovat například džus.

Pozor na umělá sladidla

Při výběru sportovního nápoje sledujte i jeho složení. Nápoje, ve kterých je cukr nahrazen umělými sladidly, aby nás výrobce přesvědčil, jak to s naším zdravím myslí dobře, do svých košíků nevkládejte. Právě cukr je složkou, která tělu dodává energii. Bez něj je vše pouze oslazená voda obohacená o minerály. To ostatně platí i pro nápoje ostatní. Třeba ty energetické z plechovek.

Sůl v nápojích pro sportovce

Sportovní nápoje většinou obsahují určité množství soli. Je to užitečné, protože tyto nápoje tím pomáhají nahradit sůl ztracenou při pocení a také slouží jako pomůcka k vstřebávání kapaliny v tenkém střevě. Výměna soli je také důležitá, když jste vyčerpaní. Pokud plně nedoplníte své zásoby soli, zjistíte, že úplná rehydratace je obtížnější.

Nezapomeňte na vodu

Když zkoumáte použití sportovních nápojů, měli byste také pečlivě zvážit svou úroveň hydratace. Pokud nepijete dostatek vody celý den, bude to mít dominový efekt na úroveň vaší hydratace během fyzické aktivity. Správnou hydrataci během cvičení by mělo zajistit, když vypijete alespoň 2 litry vody denně, což je asi 8 sklenic.

Zajištění, že budete během cvičení správně hydratovaní, je důležité, protože jen tak si budete jistí, že sklidíte optimální výhody z tréninku.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první. ;-)
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Cornflakes kukuřičné lupínky
  • Švestky sušené
  • Jogurt bílý, 3,5 % tuku

Dopolední svačina

  • Proteinová tyčka 34%

Oběd

  • Květák
  • Brambory rané
  • Majonéza domácí

Odpolední svačina

  • Kornspitz
  • Sýr Lučina, 70 % t. v s.

Večeře

  • Tuňák konzervovaný v oleji
  • Rýže neloupaná (natural)
  • Zelenina dušená

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

20. květen 2019  3

Protože fakt už nevím co jíst ...

3. květen 2019  1

Nabrat svaly a zlepšit kondici v takové situaci není snadné, ale ani nemožné. Je nyní...