Základní potraviny pro snížení cholesterolu

4. září 2012  0
Základní potraviny pro snížení cholesterolu

Podívejme se společně na 8 potravin, jejichž konzumací můžeme přírodně snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Spousta lidí vsází na drahé léky. Dokud účinkují, málokdo z nich vyhledává i jiné způsoby, jak proti vysokému cholesterolu bojovat. Přitom lépe volená strava může dokázat takřka zázraky. Jaké základní suroviny bychom tedy měli zcela nepochybně zařadit do svého jídelníčku?

Jablka

Jablka jsou plná polyfenolů, silných antioxidantů, které pomáhají předcházet hromadění plaku v tepnách. Pokud chcete z jablek vytěžit co nejvíce prospěšných látek při boji proti cholesterolu, neloupejme jejich slupky. Právě v nich totiž najdeme nejvyšší koncentraci zmíněných polyfenolů.

Pomeranče

Pomeranče jsou nejen skvělým zdrojem vitamínu C, ale zároveň obsahují zdraví prospěšné sloučeniny, které pomáhají ke snižování cholesterolu. Jsou plné fytosterolů (chemické látky s pozitivním zdravotním účinkem) a tuků, jaké můžeme nalézt u ořechů, semínek, ovoce či zeleniny. Tyto rostlinné steroly jsou absorbovány do střevních buněk a blokují tvorbu cholesterolu.

Lněná semínka

Lněná semínka obsahují dvě důležité látky – rozpustnou vlákninu a rostlinné lignany. Ty blokují produkci zdraví nebezpečného LDL cholesterolu v krvi, který jinak způsobuje usazování nadbytečného cholesterolu v cévních stěnách. Obě látky také navyšují schopnost se cholesterolu zbavovat. Přidáváním lněných semínek do svých pokrmů tělu více než prospějeme a navíc si dobře pochutnáme. Pro zvýšení jejich účinnosti je můžeme namlet.

Sója

Protein obsažený v sóje zvyšuje účinnost a počty receptorů působících v játrech a zvyšuje tak schopnost těla lépe zbavovat krev cholesterolu. Už jste například vyzkoušeli sójové mléko nebo sójové ořechy?

Fazole

Fazole obsahují ten druh vlákniny, která je v tlustém střevě zpracována bakteriemi a přetvořena na mastné kyseliny. Ty pak proudí skrze tělo do jater a pomáhají blokovat vznik nevhodného LDL cholesterolu.

Česnek

Česnek je potravinou králů se spoustou kladných účinků na naše zdraví. Česnek dokáže narušit schopnost jater tvořit cholesterol.

Mandle

Mandle obsahují dvě důležité látky pro boj s nebezpečným cholesterolem - flavonoidy a vitamin E. Tyto antioxidanty zastavují tvorbu cholesterolu a pomáhají omezovat hromadění plaku v tepnách. Nejvyšší účinek vytěžíme z mandlí syrových. Praženým a soleným variantám se raději vyhněme.

Květák

Podobně jako u pomerančů, je květák jednou z mnoha potravin bohatou na rostlinné steroly. Ty pak pomáhají udržovat hladinu cholesterolu na nižších číslech tak, že blokují jeho vstřebávání ve střevě. Květák je také bohatý na mangan a vitamín C, vitamín K, omega-3 mastné kyseliny a vlákninu.

Autor článku
Autor tohoto článku

Luboš se zabývá poradenstvím pro výživu a zdravý životní styl. Tento magazín provozuje a aktivně propaguje. Kromě kondičního posilování v domácím prostředí se věnuje mnoha dalším sportům. Vyzkoušel již různé druhy jídelníčků, tréninkových plánů a doplňků sportovní výživy. Zdrojem informací, které poskytuje, jsou předně jeho zkušenosti.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první. ;-)
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Vejce míchaná
  • Kaiserka cereální
  • Rajčata

Dopolední svačina

  • Mléko kefírové
  • Grapefruit

Oběd

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Gervais, 30 % t. v s.
  • Šunka drůbeží

Odpolední svačina

  • Musli tyčinka

Večeře

  • Maso hovězí, kýta
  • Jáhly
  • Brokolice

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

30. červenec 2019  53

Základem je i správná strava k cvičení, tady v článku https://www.bodyflexnutrition.cz/blog/s ... osilovani/ o tom...

16. červenec 2019  1

Ahoj, jak člověk žije aktivně a dodržuje racionálně sestavený jídelníček alespoň ze 60% až 70%,...