Vydatná snídaně

5. září 2012  1
Vydatná snídaně

Snídaně je startovním bodem každého nového dne a měla by nám dodat až čtvrtinu celkového denního energetického přijmu. Lidé, kteří nesnídají a nebo se šidí, nedají tělu důležité živiny ani zmíněnou energii, po které pak jejich spánkem vyhladovělé tělo prahne a nezbývá mu nic než jí začít čerpat rozkladem svalové hmoty. A to je špatně. Ať už je naším cílem snaha hubnout, nabrat svalovou hmotu a nebo prostě jen zdravě žít a udržovat se v kondici, nesmíme důležitost snídaně opomíjet. Měla by pro nás být zdrojem kvalitních lehce stravitelných bílkovin, komplexních sacharidů, vlákniny i tuků.

Správné načasování

Tělo během našeho spánku hladoví, a proto je poctivá snídaně jednou z prvních věcí, které bychom si měli ihned po probuzení dopřát. Pokud toho nejsme schopni, načněme nový den sklenkou vody a za dalších patnáct minut teprve posnídejme. Nikdy nejezme ve shonu, ale udělejme si z toho svůj každodenní rituál a dopřejme si vždy současně i dostatek klidu.

Kávu i černé čaje vynechme

Káva bývá často náhražkou jinak vydatné snídaně. Každý, kdo snídá poctivě, už ani neví, že se káva ještě pěstuje a prodává. Je to zbytečné dráždidlo na žaludek. Lepší volbou bude kvalitní zelený čaj, 1:1 vodou naředěná ovocná 100% šťáva, neperlivá voda nebo mléko, které se ovšem nemusí hodit ke každému pokrmu.

Jak může naše snídaně vypadat

Na následujících řádcích naleznete několik variant tohoto ranního pokrmu, kterými se můžete inspirovat při sestavování svého jídelníčku. Fantazii se meze nekladou, ale nezapomínejte na vyváženost živin a pestrost.

  1. Vařená nebo míchaná smažená vajíčka (na dobré pánvi připravíme zcela bez oleje), celozrnné pečivo (nejlépe s obsahem vlákniny nad 5%), zelenina
  2. Ovesné vločky zalité mlékem nebo bílým jogurtem. Doplnit je můžeme o kousky čerstvého ovoce, rozinkami, ořechy, slunečnicovými či lněnými semínky a dalšími podobnými dobrotami
  3. Celozrnné pečivo, tvrdý sýr (držme se spíše výrobků s hodnotou tuku pod 20%), zelenina
  4. Špaldové racio chlebíčky nebo knäckebrot, šunka, zelenina
  5. Cottage nebo tvarohová pomazánka, žitný chléb, zelenina
  6. Krupicová kaše, čerstvé ovoce
  7. Mléčná rýže s kousky čerstvého ovoce
  8. Pohanková nebo jáhlová kaše, kandované ovoce, vlašské ořechy
  9. Müsli zalité mlékem a oslazené medem, ovoce
  10. Ovesné palačinky s ovocem
  11. Čerstvé ovoce, zákys
  12. Sacharido-proteinový koktejl (gainer nebo proteinový nápoj s obsahem bílkovin do 65%)
Autor článku
Autor tohoto článku

Luboš se zabývá poradenstvím pro výživu a zdravý životní styl. Tento magazín provozuje a aktivně propaguje. Kromě kondičního posilování v domácím prostředí se věnuje mnoha dalším sportům. Vyzkoušel již různé druhy jídelníčků, tréninkových plánů a doplňků sportovní výživy. Zdrojem informací, které poskytuje, jsou předně jeho zkušenosti.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

1. květen 2013 12:50

Dobrý den, je mi 45 roků, váha 92 kg, výška 183 cm. Po dlouhodobém lenošení u televize jsem začal cvičit , cca od 1.3. 2013 .Pravidelně doma dělám série kliků, sklapovaček a sedlehů.Od 1.4. navštěvuji 2 x týdně 90 min.trvající intenzivní trénink sebeobrany. Mám problém s tvorbou svalové hmoty, a tak vás tímto žádám o radu jak správně jíst, pít, a jestli doplnit výživu o nějaký proteinový nápoj. Děkuji, Michal Brno

Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Pohankové vločky instantní
  • Ovoce kandované
  • Mléko polotučné

Dopolední svačina

  • Ořechy vlašské
  • Pomeranče

Oběd

  • Maso krůtí, prsa bez kosti a kůže
  • Kuskus
  • Cuketa

Odpolední svačina

  • Mléko kefírové

Večeře

  • Šmakoun natural
  • Brambory rané
  • Lilek

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

30. září 2019  3

Určitě bych tam mezi obědem a večeří šoupnul nějakou sacharidovou svačinu, přeci jen píšeš, že...

30. září 2019  54

Základem je i správná strava k cvičení, tady v článku https://www.bodyflexnutrition.cz/blog/s ... osilovani/ o tom...