Voda a cvičení

6. leden 2012  0
Voda a cvičení

Pitný režim je nejdůležitější věc pro zdravý metabolismus, správný pitný režim je krokem číslo jedna k získání fyzické zdatnosti v jakékoliv podobě. Mnoho lidí drží nejrůznější diety a používá všelijaké výživové doplňky, málokdo ale ví, že voda je to nejdůležitější- a ještě méně z nás ví, jak během dne správně pít.

Ve škole mi říkali, že člověk má za den vypít dva litry vody. V posilovně občas vídám lidi, kteří dvoulitrovou lahev zvládnou za hodinu tréninku, a na internetu jsem četl články o tom, že vypití dvou litrů vody za den ničí ledviny, a tudíž se jedná o zdravotní riziko (předem zdůrazňuji, že toto je nesmysl!). Kde je tedy pravda?

Roku 2004 byl ve Washingtonském institutu medicíny proveden výzkum, jehož výsledek zněl jednoznačně: Ženy mají za den vypít 2,5 litrů vody, muži dokonce 3,6. Pokud je příjem vody o něco nižší než optimální množství, které tělo potřebuje, nastává rapidní pokles síly. Ke značnému snížení fyzického výkonu u 80 kg muže stačí snížení váhy o pouhé 1,2 kg v důsledku dehydratace. (U 60 kg ženy musí stačit úbytek vody 0,9 kg.)

* Dehydratace, při které nastává výše zmíněný hmotnostní úbytek (kolem 1 kg), je považována za dehydrataci velice mírnou, i tak jsou její následky veliké!

Nejedná se jen o snížení fyzické výkonnosti: Dehydratace v kombinaci s tělesnou zátěží snižuje tvorbu růstového hormonu, testosteronu a dalších látek potřebných pro rozvoj svalové hmoty. Snížení hladiny testosteronu má dva následky:

  1. Snížení vzniku a vývoje nové svalové hmoty
  2. Ovlivnění metabolismu tuků a sacharidů, což vede ke zvýšenému ukládání tělesného tuku a ke vzniku nechtěných tukových zásob!

Během tréninku tělo ztrácí vodu v podobě potu a tato voda musí být ve stejném množství opět nahrazena. Je těžké zjistit, kolik kdo v průběhu tréninku vypotí. Záleží na intenzitě cvičení, na genetických předpokladech, aklimatizaci na horký vzduch, atd.. Průměrná hodnota ztráty vody potem během hodiny cvičení je 225 ml až 2 litry. Pokud tedy víte, že se hodně potíte, nemusíte se bát vypít za trénink celé dva litry vody. Pijte po malých dávkách a průběžně během celého tréninku.

Vodu ale tělo neztrácí jen při cvičení: Jakákoli fyzická činnost (i když se při ní nepotíte) je zodpovědná za ztrátu vody. Organismus vodu ztrácí i během spánku! Co říct na závěr? Ve škole měli v jednom pravdu: Dodržujte pitný režim!

Autor článku
Autor tohoto článku

Petr se orientuje v oblasti fitness, kulturistiky a zdravého životního stylu. Pro domácí posilovnu pravidelně píše články z nejrůznějších oblastí sportu, obzvláště s tematikou posilování a tvarování těla. Propaguje cvičení v domácím prostředí a v přírodě, rekreačně se věnuje i jiným sportům. Čerpá ze svých zkušeností a znalostí získaných díky studiu medicíny a úspěšně ukončenému kurzu instruktora fitness, dále z odborné literatury s lékařskou a sportovní tematikou.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první. ;-)
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Cornflakes kukuřičné lupínky
  • Švestky sušené
  • Jogurt bílý, 3,5 % tuku

Dopolední svačina

  • Proteinová tyčka 34%

Oběd

  • Květák
  • Brambory rané
  • Majonéza domácí

Odpolední svačina

  • Kornspitz
  • Sýr Lučina, 70 % t. v s.

Večeře

  • Tuňák konzervovaný v oleji
  • Rýže neloupaná (natural)
  • Zelenina dušená

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

27. srpen 2019  2

Musím říct že tréninky máme vcelku drsné. Obvykle se to střídá - pondělí ,středa,pátek jezdíme...

30. červenec 2019  53

Základem je i správná strava k cvičení, tady v článku https://www.bodyflexnutrition.cz/blog/s ... osilovani/ o tom...