Sušená sladká syrovátka - alternativa gaineru

2. březen 2014  7
Sušená sladká syrovátka - alternativa gaineru

Časté diskuze nad sušenou syrovátkou mi vnukly myšlenku sepsat článek, kde si o tomto produktu, který si získal oblibu hlavně u začínajících sportovců nebo mylnou reklamou masírovaných jedinců bojujících s nadváhou, povíme více a zároveň si ukážeme, že se nejedná o tak cenově výhodný doplněk, očekáváme-li od něj navýšení bílkovin u našich jídelníčků.

Jak vzniká sušená syrovátka

Syrovátka je vlastně vedlejším materiálem, který vzniká například při výrobě sýrů. Nazelenalá to tekutina uvolňující se při srážení mléka po jeho zasýření. Zpozorujete jí mnohdy i na povrchu jogurtu, který necháte otevřený stát v lednici. Pokud tento výplavek není vylit nebo použit v odvětví kosmetiky, usuší se, nasype do krabice a přesune na pulty obchodů. Zpeněžit něco, čeho bez vynaložení dalších sil vzniká samovolně na tuny, je rozhodně chytrý podnikatelský záměr, a ani ne vyloženě špatný pro konzumenty.

Jako proteiňák ne, jako gainer ano

Bílkoviny obsažené v sušené syrovátce vynikají dobrou stravitelností a rychle se v lidském organismu vstřebávají. U syrové formy sladké syrovátky ale mají nízkou využitelnost (zhruba 55%). Tělo jich tedy jen polovinu dokáže využít například pro obnovu poškozených svalových vláken, zbylá část poslouží jako zdroj další energie. Nejkvalitnější zdroje bílkovin zůstává sice stále slušná, ale vzhledem k mizivému množství bílkovin (12g) a vysoké míře sacharidů (75g) přepočítaných na 100g výrobku nelze syrovátku považovat za náhradu potréninkového proteinového koktejlu.

Svým složením se sladká syrovátka tedy podobá více gainerům – doplňkům sportovní výživy s většinovým obsahem sacharidů a nízkým množstvím bílkovin. A funkci gaineru také může zastat, nemáte-li po ruce nic vhodnějšího a pokud současně patříte do skupiny lidí bez zažívacích problémů při trávení laktózy, která sacharidovou složku syrovátky tvoří. Po tréninku tedy energii dodá, potřebné proteiny už tolik ne, nehodláme-li jí konzumovat v násobcích stovek gramů, což je však opět kontraproduktivní úmysl – tělo by nebylo schopno strávit takovou nálož naráz přijatých sacharidů ani po opravdu tvrdé dřině v posilovně nebo zaběhnutém maratonu.

Z tohoto důvodu také není příliš vhodná jako svačina nebo její součást během redukčního období. Laktóza jakožto disacharid se v organismu velmi rychle štěpí a dokáže tak dodat energii, kterou nemusíte být schopni v danou dobu zužitkovat, pokud zrovna nevykonáváte náročnou pohybovou aktivitu.

Srovnání sušené syrovátky s proteinovými koncentráty

Toužíte-li po navýšení příjmu plnohodnotných bílkovin během tréninkového období a nechcete zároveň s nimi přijímat velké množství jednoduchých sacharidů, sáhněte raději po kvalitním proteinovém izolátu nebo hydrolizátu. Při přepočtu ceny čisté bílkovinné složky se ve výsledku dokonce dostanete na příjemnější ceny a také za své peníze obdržíte o mnoho kvalitnější výrobek, s vysokou biologickou hodnotou a skladbou aminokyselin upravenou speciálním výrobním procesem přesně odpovídající potřebám sportovců.

Produkty založené na sušené syrovátce
Produkt Cena za 1 kg produktu Množství bílkovin v 1 kg produktu Cena za 1 kg čistých bílkovin
Aminostar Sweet whey 150 Kč 170 g 880 Kč
Obyčejná sušená syrovátka 90 Kč 120 g 750 Kč
Proteinové izoláty
Produkt Cena za 1 kg produktu Množství bílkovin v 1 kg produktu Cena za 1 kg čistých bílkovin
Weider Gold Whey 600 Kč 800 g 750 Kč
Amix Isoprime CFM Whey Protein Isolate 650 Kč 900 g 730 Kč
Amix Anabolic Monster Beef Protein 650 Kč 900 g 725 Kč
Aminostar Actions Whey Protein 85 600 Kč 850 g 705 Kč
Scitec 100% Whey Isolate 575 Kč 830 g 690 Kč
Masné a další živočišné produkty
Produkt Cena za 1 kg produktu Množství bílkovin v 1 kg produktu Cena za 1 kg čistých bílkovin
Hovězí kýta 150 Kč 210 g 715 Kč
Krůtí prsa 160 Kč 250 g 640 Kč
Vejce 60 Kč 105 g 570 Kč
Kuřecí prsa 130 Kč 230 g 565 Kč
Vepřová kýta 110 Kč 210 g 525 Kč

Sušená syrovátka jako součást zdravého životního stylu

Nenapadá mě žádný důvod, proč by sušená syrovátka musela být vyloučena z našich jídelníčků. Stále je to dar živočišné říše obsahující vysoké množství přírodních minerálů a vitamínů a připisují se jí také mnohé blahodárné účinky. Takže pokud zrovna nejste v redukčním období a nehlídáte každou přebytečnou kalorii, klidně si z ní sem tam namíchejte nějaký chutný ovocný shake.

Autor článku
Autor tohoto článku

Luboš se zabývá poradenstvím pro výživu a zdravý životní styl. Tento magazín provozuje a aktivně propaguje. Kromě kondičního posilování v domácím prostředí se věnuje mnoha dalším sportům. Vyzkoušel již různé druhy jídelníčků, tréninkových plánů a doplňků sportovní výživy. Zdrojem informací, které poskytuje, jsou předně jeho zkušenosti.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

14. červen 2014 22:10

Ahoj, chtěla jsem se zeptat mam aminostar sweet whey a zajina me zda po něm přiberu nebo nepriberu tuk, ale sval.hmotu Dekuju

15. červen 2014 09:33

Ahoj, nelze obecně moc dobře říci, zda užívání Aminostar Sweet Whey (resp. jakéhokoli doplňku) povede k nabírání tuku nebo svalů. Záleží na četnosti a způsobu jeho užívání a především na jídelníčku a aktivním pohybu. Musela bys mi tedy popsat, jak vypadá jeden dva tvoje dny. Pak bych byl schopen lépe odhadnout, jaké účinky by takový doplněk mohl mít a zda ho vůbec potřebuješ. Využij na to prosím případně poradnu nebo se na mě obrať přímo (viz kontakty na lavita.cz).

4. březen 2015 01:07

Dobrý den. Jsem citlivější na potravinové dpolňky podporující růst svalů (po pravidelném užívání jednoho mi naběhla prsní žláza) a proto se chci zeptat, jestli si něco takového mohu vyrobit i doma (bez použít chemie) a nebo jestli neexistuje nějaká varianta, která by přímo nepodporovala růst svalů, ale "jen" dpolňovala bílkovony. Děkuji předem za odpověď.

U tohoto článku se nachází celkem 7 komentářů. Část z nich byla skryta pro udržení větší přehlednosti obsahu stránky.
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Mléčná rýže natural
  • Ořechy vlašské
  • Chia semínka

Dopolední svačina

  • Jablka
  • Jogurtový nápoj neochucený

Oběd

  • Tofu
  • Trhanka žitná
  • Rukola

Odpolední svačina

  • Raciolky mléčnokakaové
  • Mléko acidofilní, min. 3 % tuku

Večeře

  • Knäckebrot žitný
  • Tvaroh nízkotučný (jemný)
  • Šunka vepřová dušená výběrová

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

1. duben 2019  1

Nedá se jednoznačně říct, že je třeba cvičení některé dny vynechávat. Rozhoduje intenzita tréninku a...

29. březen 2019  2

https://beactivetv.pl/osoba/ewa-chodakowska tahle trenerka se stala v Polsku az celebritkou. jeji porady jsou skvele. ma taky treninky na...