Stévie – sladký partner do diety

9. září 2012  0
Stévie – sladký partner do diety

Její obrovskou předností je sladkost a přitom mizivá kalorická hodnota. Bavíme se o Stévii sladké (latinsky Stevia rebaudiana Bertoni), víceleté bylině s tropickými kořeny původně pěstované a užívané jihoamerickými indiány v Brazílii poblíž řeky Paraná. Dnes jí však můžeme pěstovat i ve svých domovech.

Cukr hnědý, cukr bílý (přezdívaný též jako bílá droga) nebo jiné druhy syntetických či umělých sladidel dennodenně přijímáme v potravinách, do kterých bychom to možná ani neřekli, a mnohdy ne zrovna v malém množství. Že to našemu tělu neprospívá, netřeba jistě zdůrazňovat. Naší snahou by mělo být příjem takových potravin co nejvíce omezit a u pokrmů, kde můžeme sladkost snadno ovlivnit, využít schopností stévie, která se právě díky své prakticky nulové energii stává dokonalým náhradníkem klasického cukru vhodným i pro diabetiky.

Pokud se navíc snažíte zhubnout nebo udržovat sportovní postavu a přesto vědomě hřešíte slazením svých oblíbených jídel nebo nápojů, díky stévii se z hříchu náhle stává potěšení. Tím tuto bylinku můžeme považovat za znamenitého partnera do redukčních diet.

Je sice dražší, ale také mnohonásobně sladší

Jak už tomu v praxi bohužel bývá, převládají nákupy méně kvalitních surovin nebo jejich náhražek, protože za cenu těch kvalitních dostaneme mnohdy větší množství. Takto sice rovnice funguje, ale pouze do doby, než si uvědomíme, že kvalitnějších surovin na výrobu našich pokrmů ve výsledku nespotřebujeme zdaleka tolik a dostáváme se tak na cenu srovnatelnou nebo dokonce nižší a ještě tím prospíváme svému zdraví.

Podobně můžeme porovnat cukr a stévii. 100% přírodní extrakt stévie v prášku v současné době zakoupíme zhruba za 250 Kč v balení o 35 gramech (kdo chce jen vyzkoušet, prodávají se i gramové pytlíčky). Nahradíme s ním však v poměru zhruba 10 Kg řepného cukru. Steviosidy stévie jsou dokonce až 300x sladší, než cukr bílý.

Kde jí mohu sehnat

Stévie zatím není běžně dostupná na pultech všech obchodů s potravinami. Přesto jí seženeme například v prodejnách zdravé výživy, ve většině lékáren a nebo na internetu.

Na jakou podobu můžeme narazit

Na výběr máme hned několik forem, ve kterých extrakt stévie obyčejně seženeme.

Nejrozšířenější je sypký prášek (především díky podobnému způsobu užívání jak je zvykem u cukru) nebo forma tekutá. Tablety nebo sušená nať na své oblíbenosti také získávají. Všichni zahradníci a domácí pěstovatelé ale jistě ocení možnost obstarat si stévii jako rostlinku, kterou mohou pěstovat ve svých sklenících a sladit pak přímo jejími lístky.

Prospěšné vlastnosti

Kromě již zmíněné minimální kalorické hodnoty stévie dále dobře působí na vyrovnávání krevního tlaku, nepodílí se na vzniku zubních kazů, podporuje dobré trávení, zvyšuje pozornost, zlepšuje imunitu a pomáhá nám léčit bolestivé šrámy na těle.

Kdo zatím neměl tu čest se stévií setkat, můžeme vřele doporučit.

Autor článku
Autor tohoto článku

Luboš se zabývá poradenstvím pro výživu a zdravý životní styl. Tento magazín provozuje a aktivně propaguje. Kromě kondičního posilování v domácím prostředí se věnuje mnoha dalším sportům. Vyzkoušel již různé druhy jídelníčků, tréninkových plánů a doplňků sportovní výživy. Zdrojem informací, které poskytuje, jsou předně jeho zkušenosti.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první. ;-)
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Rohlíky pšeničné
  • Tradiční pomazánkové máslo
  • Šunka drůbeží
  • Řeřicha zahradní

Dopolední svačina

  • Jogurtový nápoj neochucený
  • Pomeranče

Oběd

  • Pohanka setá
  • Maso krůtí, prsa bez kosti a kůže
  • Okurka salátová

Odpolední svačina

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Lučina, 70 % t. v s.

Večeře

  • Knäckebrot žitný
  • Sýr Cottage
  • Mrkev

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

1. listopad 2019  3

Předkopávání je naopak jeden z těch nejmíň zdravých a vhodných cviků. Radši bež na legpress

25. říjen 2019  5

Koukám, že to jsou to rady velice zkušeného profesionála. Děkuji Vám taktéž za tyto rady....