Sója a cvičení

31. leden 2012  2
Sója a cvičení

Sója je rostlina, konkrétně luštěnina, s vysokým obsahem proteinů. Ve světě sportu je proslavená svými pozitivními vlastnostmi, které plynou z vysokého obsahu určitých aminokyselin. Tyto aminokyseliny pomáhají regeneraci svalů po cvičení a zefektivňují odbourávání tuků. Jejich přínosem pro lidi mimo komunitu vyznavačů sportu je vysoký obsah antioxidantů zodpovědných za snížení rizika vážných onemocnění, jako je například rakovina.

V posledních letech se tvrdilo, že některé zdraví prospěšné látky obsažené v sóje mají chemickou strukturu podobnou ženskému hormonu estrogenu, což by mělo negativní dopad na fyzickou kondici sportovců (nežádoucí zvýšení hladiny estrogenu a snížení hladiny testosteronu, který je částečně zodpovědný za objem svalové hmoty). Nejnovější výzkumy však tato tvrzení popřely, sója tedy nesnižuje hladinu testosteronu, nesnižuje fyzickou výkonnost, naopak rapidně zvyšuje svalový růst a regeneraci. Proto se nyní čistá sója využívá jako přípravek do nejrůznějších výživových doplňků.

* 100 gramů sojového masa obsahuje až 30 gramů přírodních bílkovin bohatých na užitečné aminokyseliny. Jestliže se uvaří v masovém vývaru, nerozpoznáte jeho chuť od skutečného masa.

* Sójové mléko obsahuje látky nezbytné pro činnost mozku, ale disponuje menším množstvím vápníku než mléko kravské.

* Sójová mouka má jednu obrovskou výhodu, tou je nulový obsah cholesterolu. Dá se proto použít do pečiva jako náhražka klasické mouky. Nebudete pak potřebovat vejce a obsah cholesterolu v pečivu se značně sníží.

* Sojanéza je náhražka klasické majonézy, neobsahuje vejce a má velice nízký obsah tuku.

Autor článku
Autor tohoto článku

Petr se orientuje v oblasti fitness, kulturistiky a zdravého životního stylu. Pro domácí posilovnu pravidelně píše články z nejrůznějších oblastí sportu, obzvláště s tematikou posilování a tvarování těla. Propaguje cvičení v domácím prostředí a v přírodě, rekreačně se věnuje i jiným sportům. Čerpá ze svých zkušeností a znalostí získaných díky studiu medicíny a úspěšně ukončenému kurzu instruktora fitness, dále z odborné literatury s lékařskou a sportovní tematikou.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

2. únor 2012 13:55

A také má soja další zajímavou vlastnost, a tou je cena a způsob skladování. Sojové kostky BonaVita stojí v Albertu 10 kč za 100 gramů (suché váhy) a nepotřebují se chladit apod., skladují se stejně snadno jako těstoviny a rýže. Což mi připomíná, že se dají vařit v jedné vodě s těstovinami (8 minut) nebo s rýží (15 minut) a je jim to jedno, v obou případech chutnají stejně.

2. únor 2012 23:10

Díky za info :)

Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Vejce míchaná
  • Kaiserka cereální
  • Rajčata

Dopolední svačina

  • Mléko kefírové
  • Grapefruit

Oběd

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Gervais, 30 % t. v s.
  • Šunka drůbeží

Odpolední svačina

  • Musli tyčinka

Večeře

  • Maso hovězí, kýta
  • Jáhly
  • Brokolice

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

18. březen 2019  14

A mohl byste mi prosím trošku zkritizovat ten jídelníček na jsem posílal na začátku? Obvykle...

18. únor 2019  1

Když to časové možnosti a regenerační schopnosti dovolí, silové tréninky bych dělil na více jednotek....