Nejkvalitnější zdroje bílkovin

4. leden 2014  10
Nejkvalitnější zdroje bílkovin

Při sestavování našich jídelníčků narážíme na dva zdroje bílkovin – rostlinné a živočišné. Dle racionálních doporučení bychom měli denně přijímat bílkoviny z obou zdrojů rovnoměrně (50% rostlinných a 50% živočišných). To však platí spíše pro pasivněji žijícího jedince, ne sportovce. Rostlinné bílkoviny totiž nelze považovat za plnohodnotné, co se spektra esenciálních aminokyselin (z nichž se proteiny skládají) týče a lidský organismus je tedy nedokáže plně zužitkovat, pokud jednotlivé zdroje chytře Když už mi maso leze i ušima.

Kdo má fyzicky náročnou práci nebo se věnuje fitness či kulturistice, měl by ve svém jídelním plánu upřednostnit příjem bílkovin ze živočišných zdrojů pro jejich vyšší biologickou hodnotu.

Biologická hodnota se určuje pomocí praktického měření analýzou retence dusíku po požití daného bílkovinného zdroje. Získané výsledky následně vypoví, do jaké míry jsme schopni přijatý protein využít.

Bílkoviny s vysokou biologickou hodnotou budou organismem lépe zužitkovány při obnově tréninkem porušených svalových vláken a k růstu nové svalové hmoty, a proto by také měly tvořit základ jídelníčku každého sportovce. Více informací o skladbě jednotlivých surovin se můžete dočíst v rozsáhlém článku Strava při posilování.

U proteinových koktejlů ze syrovátky lze pak zjednodušeně říci, že čím vyšší biologické hodnoty dosahují, tím jsou kvalitnější, pro lidský organismus snadněji stravitelné a také u nich dochází k mnohem rychlejšímu vstřebávání. To jim dává schopnost zastavit rychleji katabolismus vzniklý silovým vyčerpáním a uchránit současnou svalovou hmotu před dalším rozpadem, pokud je přijmeme po ukončení tréninku.

Tabulka srovnání kvality bílkovin v potravinách nebo doplňcích sportovní výživy

Zdroj bílkovin Biologická hodnota
Syrovátkový izolát 159
Syrovátkový koncentrát 104
Celé vejce 100
Mléko 91
Vaječný bílek 88
Tvaroh 84
Hovězí maso (libové) 80
Drůbeží maso (libové) 79
Kasein 77
Rybí maso (libové) 76
Slunečnicová semínka 70
Pšeničný lepek 64
Sója 60
Tofu 60
Celozrnná rýže 59
Hnědá rýže 57
Bílá rýže 56
Ořechy 55
Ovesné vločky 55
Hrách 55
Čočka 50
Fazole 49
Kukuřice 36
Brambory 34
Autor článku
Autor tohoto článku

Luboš se zabývá poradenstvím pro výživu a zdravý životní styl. Tento magazín provozuje a aktivně propaguje. Kromě kondičního posilování v domácím prostředí se věnuje mnoha dalším sportům. Vyzkoušel již různé druhy jídelníčků, tréninkových plánů a doplňků sportovní výživy. Zdrojem informací, které poskytuje, jsou předně jeho zkušenosti.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

13. září 2014 17:12

Dobrý den, chci se zeptat jestli uvedené informace jsou v % ?? nebo normálně se uvádí na obale 9,3g bílkovin na 100g ovesných vloček .

20. listopad 2014 20:09

Moc nerozumím tomu, proč je v tabulce zvlášt mléko,syrovátka a kasein,vzhledem k tomu,ze mléčný protein je tvořen z 80% kaseinem a 20% syrovátkovým proteinem.

3. prosinec 2014 12:48

Jednotlivé složky mají rozdílné biologické hodnoty, pokud jsou přijímány zvlášť, podobně jako celé vejce versus oddělený vaječný bílek. Není tedy problém zakoupit doplněk, který je složen především ze syrovátkové nebo naopak z kaseinové bílkoviny.

U tohoto článku se nachází celkem 10 komentářů. Část z nich byla skryta pro udržení větší přehlednosti obsahu stránky.
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Vejce míchaná
  • Kaiserka cereální
  • Rajčata

Dopolední svačina

  • Mléko kefírové
  • Grapefruit

Oběd

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Gervais, 30 % t. v s.
  • Šunka drůbeží

Odpolední svačina

  • Musli tyčinka

Večeře

  • Maso hovězí, kýta
  • Jáhly
  • Brokolice

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

30. červenec 2019  53

Základem je i správná strava k cvičení, tady v článku https://www.bodyflexnutrition.cz/blog/s ... osilovani/ o tom...

16. červenec 2019  1

Ahoj, jak člověk žije aktivně a dodržuje racionálně sestavený jídelníček alespoň ze 60% až 70%,...