Můj bezlepkový den

19. prosinec 2016  0
Můj bezlepkový den

Spotřeba obilných produktů se v naší republice každoročně točí ve vysokých číslech a není žádným překvapením, že u běžné populace pak tvoří podstatnou část jídelníčku, což s sebou také nese riziko nadbytečného příjmu lepku. Ačkoli nepovažuji za vyloženě nutné lepek ze svého jídelníčku zcela vyloučit, pokud nejste celiatici, je přesto vhodné jeho příjem alespoň omezit. Povíme si proč a jak.

Lepek nalezneme ve většině potravinových produktů, jejichž základní surovinou pro výrobu je pšenice, žito nebo ječmen: pečivo, seitan, buchty, koláče, těstoviny, müsli. V menší míře se však vyskytuje skrytě jako plnidlo a zahušťovadlo i v potravinách, do kterých spadají například méně kvalitní jogurty, masné produkty a také hotová balená jídla a polotovary. Je proto důležité pozorně sledovat složení na etiketách, pokud se tomuto alergenu chcete cíleně vyhnout.

S nadměrným a častým příjmem lepku se spojují různé nepříjemné zdravotní potíže: zvýšená alergická citlivost, nadýmání, častá bolest hlavy, oslabení funkce tělesné imunity nebo například neestetické kožní projevy a vyrážky. Možná patříte do skupiny osob, kterých se to netýká, přesto se následky špatného snášení lepku mohou dostavit později v jakémkoli věku i u vás.

Lepek bývá také jedním z důvodů, proč se lidé mnohdy cítí jako by z nich něco vysálo energii - jsou po celý den unavení a lenošní. Jeho nadmíra je jednoznačným ukazatelem stravovacího režimu, ke kterému není přistupováno racionálně.

Moji klienti, kteří nejsou diagnostikováni jako celiatici se zvýšenou citlivostí sliznice tenkého střeva ani netrpí alergií, už během prvních dvou týdnů po kontrolovaném snížení příjmu lepku sami na sobě pozorují vyšší vitálnost, z pleti jim začínají pozvolna mizet nevzhledné pupínky a cítí se o poznání lépe.

Často v nás dřímá obyčejná lidská lenost, kdy uznáme za pohodlnější zakousnout se do lehce dostupné a všem dobře známé pšeničné housky, než zapřemýšlet nad zdraví prospěšnějšími alternativami obilných potravin. Čím více se takový stav mysli během dne opakuje, tím více bývá podceněn příjem kvalitních živin.

Dnes už běžně regály v obchodech s potravinami nabízí viditelně označené zboží pro celiatiky. Stačí na ně zaměřit svůj zrak a rázem zjistíte, že existuje i bezlepkové pečivo, bezlepkové těstoviny nebo mouky a pečící směsi, které v kuchyni naleznou svoje uplatnění například při pečení chutných domácích moučníků.

Možná ceny těchto potravin budou o poznání vyšší, ale důvodem je jednak náročnější technologické zpracování a jednak použité suroviny v podobě rýže, kukuřice, pohanky, fazolí či amarantu, které nejsou oproti pšenici na zemědělských polích natolik rozšířené.

Ukázkový jídelníček prostý lepku a přesto složený z běžně dostupných surovin můžete shlédnout o pár řádků níže. A pokud i ve vašem životě jsou obilné výrobky ve větší míře na denním pořádku a mnohdy také součástí každé porce, už minimálně obměnění jedné z nich může ve výsledku vést ke zlepšení vaší fyzické i duševní pohody.

Vzorový bezlepkový jídelníček

Snídaně Domácí müsli směs (pohankové vločky, jáhlové vločky, vlašské ořechy, kandované pomelo, med) zalitá polotučným mlékem
Dopolední svačina Ovocný salát (jablko, pomeranč, kiwi) s chia semínky a bílým jogurtem
Oběd Čočková polévka
Rizoto se sušenými rajčaty a černými olivami
Odpolední svačina Křehké kuruřičné plátky potřené žervé s plátky mozzarrely a čerstvou paprikou
Večeře Zapečené brambory s krůtím masem a žampiony

A jaké zkušenosti se snížením množství lepku ve svých jídelníčcích máte vy? Podělte se o ně s námi a s ostatními čtenáři.

Autor článku
Autor tohoto článku

Luboš se zabývá poradenstvím pro výživu a zdravý životní styl. Tento magazín provozuje a aktivně propaguje. Kromě kondičního posilování v domácím prostředí se věnuje mnoha dalším sportům. Vyzkoušel již různé druhy jídelníčků, tréninkových plánů a doplňků sportovní výživy. Zdrojem informací, které poskytuje, jsou předně jeho zkušenosti.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první. ;-)
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Vejce míchaná
  • Chléb grahamový
  • Paprika červená

Dopolední svačina

  • Puding vanilkový
  • Jablka sušená

Oběd

  • Sýr Mozzarella, 16 % t. v s.
  • Rajčata
  • Olej olivový
  • Toustový chléb celozrnný

Odpolední svačina

  • Musli tyčinka

Večeře

  • Maso krůtí, prsa bez kosti a kůže
  • Brambory rané
  • Okurka salátová

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

3. prosinec 2017  2

Pro zachování svalů je třeba vykonávat takový pohyb, kde se svaly silově zapojují. Ideálně tedy...

26. listopad 2017  2

perki69@seznam.cz předem děkuji...