Prohlížíte si partnerský článek publikovaný pro finanční podporu rozvoje magazínu. Přesto obsahuje hodnotné a relevantní informace, pod které se sami podepisujeme.

Kde získat kvalitní sacharidy?

6. květen 2014  0
Kde získat kvalitní sacharidy?

Hroznový cukr, med, celulóza, vláknina nebo brambory, to všechno jsou sacharidy. Liší se v počtu uhlíkových jader, a tedy v tom jak rychle je vaše tělo spálí. Nejrychleji se spalují monosacharidy (ovocný cukr - med, hroznový cukr), později disacharidy a nakonec polysacharidy.

Platí pravidlo, čím kratší řetězec (monosacharidy), tím vyšší Glykemický index potravin v praxi. Jedná se o hodnotu glukózy (cukru) v krvi.

Funkce sacharidů je v našem organismu nezastupitelná. Hrají hlavní roli jako energetické palivo. Bez cukru a jeho zásob bychom nevydrželi chodit, pracovat natož sportovat. Jenomže nejsou cukry, jako cukry.

Každý z nás si pod pojmem sacharidy představí sladkosti nebo cukr krystal, možná taky slazené nápoje. Po jejich konzumaci máme špatný pocit, že okamžitě přibereme. Ano pokud se nehýbete a dopřáváte si sladkosti večer v posteli a pak už se nehýbete, tak určitě.

Ale není důvod mít špatný pocit po těchto „rychlých sacharidech“ před nebo po sportovním výkonu, kde je to dokonce žádané.

Bezpečnější sacharidy najdete například v přílohách: rýži, těstovinách, bramborách, ovesných vločkách, celozrnném pečivu. Energie, která se ze z nich vytěží, se do krve uvolňuje postupně, a tak vám nebude kolísat glykémie.

Pro správnou funkci organismu je stabilní glykémie základem. I když víme, že se hladina cukru mění po každém jídle a po vyplavení inzulínu, zase klesá. Nicméně velké výkyvy, kdy se hodně najíme nebo popíjíme alkohol a pak delší dobu nejíme, jsou spojené s velkým glykemickým zvratem a představuje pro náš organismus stres.

Proto všichni odborníci doporučují jíst minimálně pětkrát denně, přibližně po třech hodinách. Tělo pak nebude mít tendenci vytvářet si zásoby.

Sacharidy se obecně doporučují jíst ráno a dopoledne. Budete mít jistotu, že je do večera spálíte. Konkrétně si na snídani dáte ovesné vločky s mlékem, na svačinu ovoce a na oběd maso s přílohou. Během odpoledne již zařazujte zeleninu, která se dlouho tráví a má nízký glykemicky index. Překvapivě patří zelenina také mezi sacharidy. Jedná se o polysacharidy, takže se dlouho rozkládá na malé částice, dlouho se tráví a proto má i nízký glykemický index. Takže k tvrzení, že má zelenina hodně vitamínů si můžete přidat, že vám zajistí postupné uvolňování energie během dne.

Výše popsané pravidla jsou obecná a nemusí platit pro všechny. Ne každá zelenina našemu tělu vyhovuje. Proto je někdy nejlepším řešením pomoc výživového poradce, který vám v oblasti stravování poradí. Také by vám měl doporučit jídelníček dle vašeho metabolismu nebo nemocem, které již máte.

Dnes se totiž potkáváme s lidmi, kteří trpí na potravinové alergie, alergií na lepek nebo s diabetiky. Jedná se již o každého druhého člověka. Všichni tito lidé dodržují speciální jídelníček, který nezatěžuje jejich organismus a nevyvolává pro tělo stresovou reakci. Proto je pomoc nutričních terapeutů nevyhnutelná a tito odborníci každodenně fungují přímo na specializovaných pracovištích v nemocnicích nebo externě.

S jejich pomocí si můžeme udělat obrázek o rychlosti metabolismu, úpravě stravování nebo (ne)vhodnosti některých potravin. Jedná se o prevenci proti diabetu nebo jiným civilizačním chorobám.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první. ;-)
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Vejce míchaná
  • Kaiserka cereální
  • Rajčata

Dopolední svačina

  • Mléko kefírové
  • Grapefruit

Oběd

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Gervais, 30 % t. v s.
  • Šunka drůbeží

Odpolední svačina

  • Musli tyčinka

Večeře

  • Maso hovězí, kýta
  • Jáhly
  • Brokolice

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

30. červenec 2019  53

Základem je i správná strava k cvičení, tady v článku https://www.bodyflexnutrition.cz/blog/s ... osilovani/ o tom...

16. červenec 2019  1

Ahoj, jak člověk žije aktivně a dodržuje racionálně sestavený jídelníček alespoň ze 60% až 70%,...