Domácí gainer

28. říjen 2013  15
Domácí gainer

Gainery běžně slouží k vyplnění časové mezery po ukončení tréninku a před následující denní porcí našeho jídelníčku a nebo umělému navýšení energetického denního příjmu. Dokážeme nimi tělu dodat důležité živiny a zároveň podpořit naší psychiku. Osobně však nejsem zastánce většiny prodávaných gainerů - především kvůli jejich složení, a proto si namícháme vlastní domácí gainer, který navíc lze užívat kdykoli během dne, ať už nabíráme na objemu nebo redukujeme tuk.

Hlavním důvodem, proč v následujících surovinách domácího gaineru upřednostňuji komplexní sacharidy před rychlevstřebatelnými, je minimální důležitost cukru pro náš orgnismus, pokud nejme vyloženě vytrvalostní sportovci a nebo kulturisté (což není více jak 90% lidí cvičíčích doma i v posilovnách) vyžadující vysokoenergetický jídelníček. Ano, jednoduché rychlé sacharidy s vysokým glykemickým indexem přijaté krátce po tréninku umí vyprovokovat inzulín, načež se přijaté živiny rychleji rozdistribují do svalových buněk, ale ve výsledku se nejedná o hlavního činitele, díky kterému naše svalstvo následně regeneruje, roste a sílí. Doporučení výrobců na pultech se běžně vyskytujících gainerů, které z neznalosti problematiky spousta cvičících při užívání doplňku dodržuje a nebo i překračuje v domění, že svůj růst tak urychlí, pak u nich vede předně ke zvyšování tukových zásob v těle a v extrémních případech tímto jednáním mohou u sebe zvyšovat riziko přechodu od nadváhy k obezitě, vziku cukrovky nebo jiných závažných chorob.

Abychom po tréninku dodali tělu také bílkoviny, přimícháváme do našeho nápoje proteinový koncentrát. V mém případě se jedná o syrovátkový 85% doplněk (obsahuje 85 g bílkovin ve 100g výrobku) – Whey Pro Elite 85 od společnosti Amix. Zvolit samozřejmě můžete jakýkoli jiný, jen se budou lišit výsledné nutriční hodnoty. Někoho jako alternativa mohou napadnout syrová vejce - jen to ne, proboha. Vyznačují se špatnou stravitelností, rizikem salmonely a velkou mírou živočišného tuku.

Výroba domácího gaineru

Použité ingredience

Ovesné vločky40 g
Proteinový koncentrát20 g
Voda350 ml
Vanilkový extraktpůl lžičky

Postup

Ovesné vločky, ať už zakoupíte obyčejné nebo jejich jemnou variantu, je vhodné pomlet. Jednak jejich konzistence bude lépe pitelná a zároveň zlepšíte jejich stravitelnost. Chci-li dosáhnout velmi jemného prášku, používám pro mletí na sucho elektrický mlýnek na kávová zrna. Hrubší struktury pak lze pohodlně dosáhnout s pomocí ručního mixéru s volitelnými nástavci pro nože.

Na smíchání všech vybraných ingrediencí, používám plastový šejkr, ze kterého lze výsledný nápoj také rovnou vypít.

K namletým ovesným vločkám, které už v šejkru čekají, přidám odměrku nebo odvážené množství proteinového koncentrátu a zaliji obyčejnou vodou (ne ledovou).

Protože jsem v příkladu zvolil proteinový doplněk s vanilkovou příchutí, neodolám přidat si do nápoje ještě několik kapek vanilkového extraktu pro zvýraznění chuti i požitku.

Na šejkr připevním sýtko a jeho vrchní část a vše ještě řádně protřepu. Výsledný nápoj je hotový.

Postup obrazně

Průměrné nutriční hodnoty v jedné dávce

Energetická hodnota970 kJ
Bílkoviny celkem22 g
 - Bílkoviny živočišné17 g
 - Bílkoviny rostlinné5 g
Sacharidy celkem28 g
 - Sacharidy komplexní24 g
 - Sacharidy jednoduché1 g
 - Vláknina3 g
Tuky4 g

Závěrem

Během několika málo minut jsme vytvořili nutričně hodnotný nápoj, který díky jeho vlastnostem můžeme užívat nejen před a bezprostředně po silovém tréninku, ale může být také plnohodnotnou náhradou svačiny nebo doplnit porci naší snídaně.

Cena všech použitých ingrediencí v rámci jedné dávky nepřesahuje 15 Kč.

Autor článku
Autor tohoto článku

Luboš se zabývá poradenstvím pro výživu a zdravý životní styl. Tento magazín provozuje a aktivně propaguje. Kromě kondičního posilování v domácím prostředí se věnuje mnoha dalším sportům. Vyzkoušel již různé druhy jídelníčků, tréninkových plánů a doplňků sportovní výživy. Zdrojem informací, které poskytuje, jsou předně jeho zkušenosti.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

21. listopad 2013 13:27

Dobrý den já bych se chtěl zeptat musím ten namíchaný gainer rovnou vypít a nebo si ho můžu připravit třeba hodinu nebo dvě předem a vzít si ho s sebou do posilovny ??

21. listopad 2013 13:49

Lze připravit celý předem, případně pak i na sucho do šejkru vločky a proteinový koncentrát a v posilovně jen dolít vodu. Ovesné vločky sami o sobě ale na vzduchu rychle oxidují, proto bych je nemlel déle jak den dopředu a skladoval je v uzavíratelné nádobě.

7. prosinec 2013 22:03

Dobrý den, co lze přidat pro jinou chuť, např. ovocnou nebo čokoládovou? Díky

U tohoto článku se nachází celkem 15 komentářů. Část z nich byla skryta pro udržení větší přehlednosti obsahu stránky.
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Vejce míchaná
  • Kaiserka cereální
  • Rajčata

Dopolední svačina

  • Mléko kefírové
  • Grapefruit

Oběd

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Gervais, 30 % t. v s.
  • Šunka drůbeží

Odpolední svačina

  • Musli tyčinka

Večeře

  • Maso hovězí, kýta
  • Jáhly
  • Brokolice

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

30. červenec 2019  53

Základem je i správná strava k cvičení, tady v článku https://www.bodyflexnutrition.cz/blog/s ... osilovani/ o tom...

16. červenec 2019  1

Ahoj, jak člověk žije aktivně a dodržuje racionálně sestavený jídelníček alespoň ze 60% až 70%,...