Zdravý spánek

18. únor 2011  0
Zdravý spánek

Pro svalový růst a celkově kvalitnější život je třeba přiměřeně dlouhý spánek (u dospělého jedince zhruba 7,5 hodin). Problémy s nespavostí potkají jednou za čas většinu z nás. Sotva ulehnete, hlavou se vám začnou honit všelijaké myšlenky, spíte lehce a často se budíte, ráno vstáváte nevyspalí a rozlámaní? Noční bdění a neklid vznikají v důsledku nedostatku relaxace a odreagování přes den, každodenní problémy a stres dokážou spánek pořádně znepříjemnit. Příčinou však mohou být i některé závažnější zdravotní komplikace.

Kombinace kozlíku lékařského a zyzyphus jujube způsobí ospalost, a dokonce přivolá i hezké sny, tím zvýší kvalitu spánku.

Kozlík lékařský je rostlina pocházející z Evropy a z Asie. Kořen obsahuje látky, které podporují spánek, mezi nejdůležitější z těchto látek se řadí isovaltrat. Tato látka se váže na stejné receptory jako kofein, který tělo povzbuzuje, ale má opačný účinek.

Cicimek datlový (zyzyphus jujube) se využívá v tradiční čínské medicíně. Účinné látky se vyskytují v jedlé tvrdé pecce, která je semenem tohoto plodu. Tyto látky mají uklidňující účinky.

Kombinace účinných látek z obou rostlin napomáhá snadnějšímu usnutí a zvyšuje kvalitu spánku, tím i zotavení svalů.

Jezte 200- 400 mg účinné látky z kozlíku lékařského a 400- 800 mg extraktu z cicimku datlového na lačný žaludek asi hodinu před spaním.

Dále Pijte čaje z následujících bylin:

Locika jedovatá: Do 30. let minulého století byla sušina z této rostliny využívaná jako opium, tedy silné a návykové sedativum. Ze sušené lociky si připravte čaj a pijte ho hodinu před spaním.

Mučenka: Jedná se o rostlinu se silně uklidňujícími účinky, odplavuje stres, a tím vytváří dobré podmínky pro zdravý spánek. Mučenku užívejte v nálevu nebo si večer před spaním nakapejte 20 kapek tinktury do vody a vypijte ji. Tato bylina není vhodná pro těhotné ženy!

Lipový květ: Jedná se o lék na nervozitu a rozrušenost. Uklidňuje a zmírňuje stres, večer pomáhá ke snadnějšímu usnutí.

Chmel: Chmel je v potravinářském průmyslu znám jako rostlina, která dodává hořkou chuť jednomu z nejoblíbenějších nápojů lidstva- Pivu. Chmel podporuje trávení, výpary jeho olejů mají sedativní účinky a uspávají. Z chmele si také můžete před spaním uvařit čaj, ale kvůli jeho hořké chuti je na místě oslazení, například medem.

Sluncovka kalifornská: Jedná se o rostlinu původem z Ameriky, ale dá se snadno pěstovat i v Evropě. Na konci kvetoucího období rostlinu utrhněte a celou ji usušte. Usušené listy, stonky i květy rozdrťte a uchovávejte ve vzduchotěsných nádobách.

Dávejte si do čaje jednu až dvě lžičky rostlin na šálek. Výše uvedené byliny můžete kombinovat s bukvicí lékařskou nebo s levandulí. Druhy čajů střídejte, neustále užívání jedné byliny snižuje její účinnost.

Autor článku
Autor tohoto článku

Petr se orientuje v oblasti fitness, kulturistiky a zdravého životního stylu. Pro domácí posilovnu pravidelně píše články z nejrůznějších oblastí sportu, obzvláště s tematikou posilování a tvarování těla. Propaguje cvičení v domácím prostředí a v přírodě, rekreačně se věnuje i jiným sportům. Čerpá ze svých zkušeností a znalostí získaných díky studiu medicíny a úspěšně ukončenému kurzu instruktora fitness, dále z odborné literatury s lékařskou a sportovní tematikou.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první. ;-)
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Vejce míchaná
  • Kaiserka cereální
  • Rajčata

Dopolední svačina

  • Mléko kefírové
  • Grapefruit

Oběd

  • Kukuřičné chlebíčky
  • Sýr Gervais, 30 % t. v s.
  • Šunka drůbeží

Odpolední svačina

  • Musli tyčinka

Večeře

  • Maso hovězí, kýta
  • Jáhly
  • Brokolice

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

18. březen 2019  14

A mohl byste mi prosím trošku zkritizovat ten jídelníček na jsem posílal na začátku? Obvykle...

18. únor 2019  1

Když to časové možnosti a regenerační schopnosti dovolí, silové tréninky bych dělil na více jednotek....