Slovník

28. duben 2012  1
Slovník
Dali jsme pro vás dohromady pár desítek pojmů ze světa fitness, posilování a výživy. Kdybyste v našich článcích něčemu nerozuměli, pročtěte následující seznam a hledané slovo naleznete. Pokud narazíte na pojem, který neznáte, a který zde není vysvětlený, napište ho do komentáře a během následujícího dne se v textu objeví!

Aminokyselina: Chemická sloučenina, kterou přijímá tělo potravou v podobě bílkovin. Bílkoviny jsou v tenkém střevě rozloženy na aminokyseliny (cílový produkt trávení), které putují ke svalům. Tam se aminokyseliny opět skládají dohromady, vznikají nové bílkoviny a sval tímto způsobem nabude do objemu.

Balanční deska: pomůcka vhodná zejména pro rehabilitační cvičení: Dochází k zátěži svalových vláken, která jsou při normálním cvičení nepotřebná, a tudíž se nezapojují. Balanční deska je vhodná pro získání rovnováhy.

BCAA: Speciální typ aminokyselin, jedná se jen o 3 aminokyseliny z celkových 20 druhů. Tyto sloučeniny jsou důležité a nenahraditelné ve stavu přetrénování: V tomto stavu mají svaly tendenci brát si energii „sami ze sebe“ a tato tendence vede prakticky k samonatrávení a degeneraci svalové hmoty. Aminokyseliny BCAA tomu zabraňují. Můžete si je pořídit ve formě tablet, ucítíte znatelně zrychlenou regeneraci svalů doprovázenou jejich růstem. Jedná se o výživový doplněk JEN pro ty, kteří se sportu věnují naplno, trénují často a tvrdě.

Bílkovina = protein: Chemická sloučenina, která se skládá z aminokyselin. Proteiny jsou základním stavebním kamenem veškeré živé hmoty. Tedy nejen svalů, ale i ostatních tkání (nervů, kostí, chrupavek, vaziva, kůže, atd.) Jestliže chcete přibrat na váze v podobě svalové hmoty, je třeba udržovat hlavně zvýšený příjem proteinů (a samozřejmě cvičit).

BMI: Body mass index, tedy index tělesné hmotnosti je měřítkem míry obezity. Vypočítává se na základě vztahu mezi hmotností a výškou: BMI = hmotnost(kg)/ výška(m) „na druhou“. Výsledek mezi 18,5 – 25 značí naprosto ideální váhu, vyšší výsledná hodnota znamená nadváhu a nižší podváhu.

Cholesterol: Látka, která je pro mnohé pochody v lidském organismu potřebná a prospěšná. Ovšem nadměrný příjem cholesterolu a špatný životní styl je doslova cesta do hrobu. Cholesterol se hromadí ve stěnách cév a ucpává je, znemožní tak průtok krve a může nastat například infarkt nebo mnoho dalších zdravotních problémů. Cholesterol je nejvíce obsažen v živočišných tucích, vnitřnostech, vaječném žloutku a tučných mléčných výrobcích.

Chrupavka: Součást každého kloubu v lidském těle. Kloub je pohyblivé setkání dvou nebo více kostí. Chrupavka je na každém kloubním konci kostí a její funkce je jednoduchá: Chrání kost samotnou před poškozením. Jedná se o velice kluzký materiál, chrupavka je 1000x hladší než led! I přesto se v důsledku námahy kloubů časem opotřebovává a bohužel má jen velice omezenou schopnost regenerace. Opotřebení chrupavky se projevuje v podobě velice bolestivých onemocnění, jako například artróza.

Creatin: Creatin je látka vyskytující se v každém lidském organismu. Podporuje uvolňování energie v buňkách a zvyšuje tím efektivitu jejich „práce“. Při dostatečném zásobení creatinem může lidský sval podávat výrazně vyšší krátkodobý i dlouhodobý výkon. Trh je zaplavený výživovými doplňky, které obsahují creatin: Pomohou vám zvýšit sílu, nabrat svalovou hmotu a zlepšovat svalovou regeneraci. Před zakoupením creatinu se poraďte buď s námi, nebo s jiným odborníkem či zkušeným sportovcem.

Enzym: Látka v lidském těle, která umožňuje všechny jeho pochody. Každá chemická reakce organismu vyžaduje přítomnost určitého druhu enzymu, jinak neproběhne: Bez enzymů by organismus nebyl schopný trávit, vyrábět si pro sebe energii, spalovat tuky, stavět svaly, atd. Důležitou skupinou enzymů jsou vitaminy: Jejich nedostatek vede ke znemožnění určitých pochodů v organismu, což může mít za následek i závažné onemocnění.

Fascie: Fascie jsou tenké blány, které dokonale oddělují skupiny svalů či orgánů od sebe navzájem a zároveň je drží pohromadě. Pro lidský organismus mají obrovský význam, ale mohou doslova blokovat růst svalů.

Gen: Úsek DNA, který předepisuje organismu určité vlastnosti. (DNA se vyskytuje v každé buňce těla a skládá se právě z genů.) Každý jedinec má rozdílnou genetickou výbavu, tedy každý z nás je „originál“. Barva očí, kůže, výška, inteligence, to vše jsou vlastnosti, které jsou kódovány geny. Dokonce i síla a potenciál pro tvorbu svalů je daný geneticky. Divili jste se, proč soused cvičí jednou týdně a má větší biceps než vy, když dřete ob den? Už znáte odpověď, prostě to má po taťkovi.

Glukóza: Chemická látka, která je pro existenci našeho organizmu nezbytná. Je to nejrychlejší a nejzákladnější zdroj energie pro lidské tělo, obzvláště při sportu nebo jiné pohybové aktivitě. V běžné řeči může být známá též jako „hroznový cukr“. Glukóza je sloučenina z řady polysacharidů, je základní surovinou pro výrobu mnoha jiných, složitějších a neméně potřebných sacharidů.

Glykémie: Termín označující hladinu glukózy v krvi. Stálé udržování glykémie v normě je důležité například pro mozek, jehož hlavním zdrojem energie je právě glukóza. Stálá glykémie je zajištěna rovnováhou mezi přísunem a odsunem glukózy z krve do buněk.

Gymball: Jednoduchá pro procvičení správného sezení či vybraných svalových partií. Kvalitní míč lze sehnat už od 500 Kč.

Hormon: Hormony jsou sloučeniny nejrůznějšího druhu, které jsou produkovány specifickými orgány a cévami transportovány na místo určení. Jedná se vlastně o chemický signál, který spouští nejrůznější pochody v organismu: Od tvorby ženských vajíček, přes budování svalů, až po pociťování hladu nebo sexuální touhy.

Hydratace: Doslova zavodnění. Voda je základní složkou lidského organismu, všechny potřebné látky jsou rozpuštěné ve vodě, všechny metabolické procesy se odehrávají ve vodě. Proto je voda tak nesmírně důležitá pro život.

Kalorie: Kalorie je zastaralá jednotka energie, která byla nahrazena jednotkou „joule“ (J). Jedná se o množství tepla, tedy energie, potřebné k ohřátí jednoho gramu vody z teploty 14,5 na teplotu 15,5 stupňů celsia. Dnes se používá v potravinářství, pomocí kalorií se udává energetická hodnota jídla (tedy „kolik energie získáte tím, že sníte tuto potravinu“).

Kreatin: Kreatin je látka vyskytující se v každém lidském organismu. Podporuje uvolňování energie v buňkách a zvyšuje tím efektivitu jejich „práce“. Při dostatečném zásobení kreatinem může lidský sval podávat výrazně vyšší krátkodobý i dlouhodobý výkon. Trh je zaplavený výživovými doplňky, které obsahují kreatin: Pomohou vám zvýšit sílu, nabrat svalovou hmotu a zlepšovat svalovou regeneraci. Před zakoupením kreatinu se poraďte buď s námi, nebo s jiným odborníkem či zkušeným sportovcem.

Lepek: Lepek je směs dvou bílkovin, které se nacházejí společně se škrobem v semenech některých obilovin. Jde o důležitou součást tradiční evropské kuchyně, kvalitou a množstvím lepku (obvykle je udáváno, že čím více lepku a méně škrobu, tím lepší mouka) je dána kvalita pšeničné mouky a kvalita těsta z ní vytvořeného. U malé části populace se projevuje nesnášenlivost k lepku, která se musí řešit tzv. bezlepkovou dietou, kdy je třeba z jídelníčku vyřadit všechny potraviny obsahující lepek.

Metabolismus: Jedná se o základní známku života všech organismů. Je to souhrnné označení všech chemických pochodů probíhajících v lidském těle. Trávení, tvorba a spotřeba energie, syntéza proteinů, atd. Energii nutnou pro metabolické pochody tělo získává z potravy. Můžete se setkat s pojmy „pomalý“ nebo „rychlý“ metabolismus. Když má někdo pomalý metabolismus, trvá mu delší dobu například strávit potravu nebo odbourat tuky. Proto takový člověk snadněji tloustne a často trpí nadváhou.

Multipres: Velká „posilovací věž“, kterou můžete vídat v posilovnách. Má sedadlo s několika nastavitelnými polohami a různé úchyty pro provedení mnohých cviků. Do bytu se nehodí, je na poměry běžného pokoje skutečně obrovský a navíc drahý. Všechny cviky, které umožňuje multipress, se dají cvičit jinak, a dokonce efektivněji, i v pohodlí domova!

Powerball: Posilovač zápěstí tvaru koule o průměru několika centimetrů. Tato známá pomůcka umožňuje procvičení svalů prstů, dlaně, zápěstí a předloktí. Nejjednodušší powerball lze sehnat již od 200 Kč, cena se však může vyšplhat i mnohem výše. Dražší kousky jsou vybaveny počítadlem. To ukazuje nejvyšší rychlost rotace, které jste byli schopni krouživým pohybem ruky dosáhnout.

Pronace: Způsob vzájemného uspořádání kostí předloktí, který se projeví na poloze dlaně. V případě paže volně visící podél těla směřuje hřbet ruky dopředu (dlaň tím pádem dozadu). V případě natažené paže směřuje dlaň dolů.

Protein = bílkovina: Chemická sloučenina, která se skládá z aminokyselin. Proteiny jsou základním stavebním kamenem veškeré živé hmoty. Tedy nejen svalů, ale i ostatních tkání (nervů, kostí, chrupavek, vaziva, kůže, atd.) Jestliže chcete přibrat na váze v podobě svalové hmoty, je třeba udržovat hlavně zvýšený příjem proteinů (a samozřejmě cvičit).

Rotana: Posilovač rotátorů páteře a šikmých břišních svalů. Jedná se o otáčecí kotouč, cvičení je jednoduché: Stačí si stoupnout a kroutit boky ze strany na stranu. Toto cvičení je vhodné pro lidi s oslabenými zádovými svaly, jedná se o velice šikovnou a levnou pomůcku.

Sacharid: Živina, která bývá často zaměňovaná s pojmem cukr, nejedná se ovšem o jednu a tu samou věc. Cukry jsou látky, které díky svému chemickému složení spadají do skupiny sacharidů. Hlavní funkcí sacharidů i cukrů je dodávání energie pro metabolické pochody organismu.

Sporttester: Užitečný přístroj využívaný při aerobním tréninku, skládá se ze dvou částí: Z vysílače a z přijímače. Vysílač je umístěný na hrudníku a přijímač na zápěstí, vypadá jako hodinky. Na přijímač se můžete kdykoliv podívat, zjistit aktuální údaje a popřípadě změnit tempo běhu či jiné sportovní činnosti. Sporttester pomáhá udržet vaši tepovou frekvenci na optimální hranici, mezi další funkce patří například stopky nebo počítání spálených kalorií.

Stepper: Posilovací stroj. Při cvičení na steperu se zapojují svaly nohou, zejména svaly hýžďové. Cvičení na stepperu je aerobní trénink, při kterém se spalují tuky. Steppery jsou oblíbené zejména u žen, jedná se o účinný boj proti celulitidě.

Strečink: Příprava na cvičení zahříváním svalů a jejich protažením, strečink by se měl provádět před každým tréninkem, jedná se o velice efektivní prevenci proti úrazu (natržení svalu, přetrhnutí vazu, vykloubení, atd.). Protažení po cvičení pomůže svalům v jejich regeneraci a růstu.

Supinace: Způsob vzájemného uspořádání kostí předloktí, který se projeví na poloze dlaně. V případě paže volně visící podél těla směřuje hřbet ruky dozadu (dlaň tím pádem dopředu). V případě natažené paže směřuje dlaň nahoru. (Když cvičíte klasické bicepsové zdvihy, je vaše předloktí v supinaci).

Syntéza: Doslova skládání. Nejčastěji se s tímto pojmem můžete setkat ve spojení „syntéza proteinů“: To je proces, při kterém se jednotlivé aminokyseliny skládají ve větší celky, tedy v proteiny (bílkoviny). Nejen proteiny se syntetizují, spousta dalších pochodů v lidském těle probíhá díky procesu syntézy.

Šlacha: Svalový úpon. Svaly v lidském těle vedou vždy mezi dvěma různými kostmi (kolem kloubu, který díky svému stahu ohýbají).* Sval musí být ke kosti pevně připojen, k tomu slouží právě šlacha. Přetržení nebo jiné poškození šlachy je poměrně častý sportovní úraz a vzhledem k funkci šlachy vede k naprostému nebo částečnému znemožnění funkce svalu.

*Například biceps, dvouhlavý sval pažní, který vede od lopatky ke kostem předloktí a svým stahem ohýbá ruku v lokti.

Testosteron: Testosteron je pohlavní hormon, který je zodpovědný za maskulinní rysy (tzv. sekundární pohlavní znaky) u mužů. Testosteron urychluje a usnadňuje růst svalové hmoty a nejen to, vlivem testosteru dochází po tréninku k rychlé regeneraci organismu. Díky těmto vlastnostem se ve světě profesionálních sportovců (a sportovkyň) řadí mezi zakázané látky a jeho příjem je považován za nepovolený doping.

Tuk: Živina, která je velice důležitá pro lidské tělo - Štěpením tuků získává organismus energii potřebnou pro všechny pochody. Tuk je důležitý nejen z energetického hlediska, ale má mnoho dalších funkcí, jako například regulace tělesné teploty (bez podkožní zásoby tuku bychom lehce promrzli) nebo ochrana důležitých orgánů před nárazy. Nahromaděný tuk se projevuje nechtěnými tukovými polštáři pod kůží, v extrémním případě se jedná o obezitu, kdy tukové zásoby tvoří většinu hmotnosti těla.

Vaz: Součást každého kloubu v lidském těle. Kloub je pohyblivé setkání dvou nebo více kostí, které je tvořeno kloubní hlavicí a jamkou. Vaz začíná na jedné kosti kloubního spojení a upíná se na druhou, tím zabraňuje vykloubení (tedy stavu, kdy hlavice kloubu vyklouzne z jamky). Proto jsou povolené vazy pro sportovce velký problém, jejich klouby ztrácí oporu a stabilitu.

Vláknina: Vláknina je nestravitelná část rostlinné potravy, která pomáhá pohybu potravy trávicí soustavou, vstřebává vodu a váže na sebe některé látky z potravy, jako například cholesterol: To znamená, že urychluje trávení a pomáhá tělu zbavit se některých přebytečných škodlivých látek.

Autor článku
Autor tohoto článku

Petr se orientuje v oblasti fitness, kulturistiky a zdravého životního stylu. Pro domácí posilovnu pravidelně píše články z nejrůznějších oblastí sportu, obzvláště s tematikou posilování a tvarování těla. Propaguje cvičení v domácím prostředí a v přírodě, rekreačně se věnuje i jiným sportům. Čerpá ze svých zkušeností a znalostí získaných díky studiu medicíny a úspěšně ukončenému kurzu instruktora fitness, dále z odborné literatury s lékařskou a sportovní tematikou.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

11. květen 2015 21:44

Dobrý den, v textu SLOVNÍK nemáte Gainer.

Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Vejce míchaná
  • Chléb grahamový
  • Paprika červená

Dopolední svačina

  • Puding vanilkový
  • Jablka sušená

Oběd

  • Sýr Mozzarella, 16 % t. v s.
  • Rajčata
  • Olej olivový
  • Toustový chléb celozrnný

Odpolední svačina

  • Musli tyčinka

Večeře

  • Maso krůtí, prsa bez kosti a kůže
  • Brambory rané
  • Okurka salátová

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

1. listopad 2019  3

Předkopávání je naopak jeden z těch nejmíň zdravých a vhodných cviků. Radši bež na legpress

25. říjen 2019  5

Koukám, že to jsou to rady velice zkušeného profesionála. Děkuji Vám taktéž za tyto rady....