Potím se jak... Hubnu při tom?

26. září 2013  0
Potím se jak... Hubnu při tom?

Pot - pro některé z nás nepříjemná záležitost, pro jiné modla, když si myslí, že vyvolání intenzivnějšího pocení napomáhá při redukci váhy. A právě na tuto druhou skupinu osob se ve článku zaměříme.

Nejednou se mi už během horkých letních dnů naskytl pohled na běžce oděného do svetru nebo zimní péřové bundy a vlněné beranice, který pravděpodobně předpokládal spálení většího množství kalorií, když své tělo vystaví vyšší teplotě a co nejvíce se vypotí. Jak je to však ve skutečnosti?

Při vyšší zátěži, kdy dochází k rozpumpování srdce, začíná stoupat i tělesná teplota, při které již může docházet ke spalování kalorií, ale pot je v tomto případě pouze vedlejším produktem a zastává funkci ochlazovače. Přesto pocení ale není zcela neproduktivní.

Tělo k odpaření 1 mililitru potu spálí asi 2,4kJ (0,57 kcal). Ačkoli je to nepatrné množství, nemůžeme tedy tvrdit, že pocení ke spalování kalorií nikterak nepřispívá.

Díky pocení jsme lehčí, je tu však jedno velké ale. Organismus při pálení kalorií nešahá na uložené tuky, ale přicházíme hlavně o vodu, která je za složení potu odpovědná a tvoří zhruba 60% naší celkové hmotnosti. Pokud tedy při sportu průběžně záměrně nepijeme a pořádně se zpotíme, osobní váha nám ihned po ukončení aktivity možná ukáže o 1 kilogram méně, nepřišli jsme však o nic jiného než o zmiňovanou vodu, kterou je navíc zapotřebí ihned znovu doplnit v rámci pitného režimu, jinak riskujeme dehydrataci, zpomalení metabolismu a zhoršenou funkci důležitých tělesných orgánů. Tělo se naštěstí v této situaci chová jako suchá houba, takže nově přijaté tekutiny lehce vsákne zpět.

Cvičte a sportujte v prostředí a v oblečení, které je vám příjemné. Nevyhledávejte způsoby jak uměle zvýšit produkci potu a dodržujte pitný režim - především u dálkových běhů a jiných vytrvalostních sportů musí být vhodná tekutina vždy po ruce.

Za naše hubnutí není zodpovědný pot, ale správně zvolený pohyb a stravovací návyky.

Autor článku
Autor tohoto článku

Luboš se zabývá poradenstvím pro výživu a zdravý životní styl. Tento magazín provozuje a aktivně propaguje. Kromě kondičního posilování v domácím prostředí se věnuje mnoha dalším sportům. Vyzkoušel již různé druhy jídelníčků, tréninkových plánů a doplňků sportovní výživy. Zdrojem informací, které poskytuje, jsou předně jeho zkušenosti.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první. ;-)
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Cornflakes kukuřičné lupínky
  • Švestky sušené
  • Jogurt bílý, 3,5 % tuku

Dopolední svačina

  • Proteinová tyčka 34%

Oběd

  • Květák
  • Brambory rané
  • Majonéza domácí

Odpolední svačina

  • Kornspitz
  • Sýr Lučina, 70 % t. v s.

Večeře

  • Tuňák konzervovaný v oleji
  • Rýže neloupaná (natural)
  • Zelenina dušená

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

20. květen 2019  3

Protože fakt už nevím co jíst ...

3. květen 2019  1

Nabrat svaly a zlepšit kondici v takové situaci není snadné, ale ani nemožné. Je nyní...