Obecně o cvičení

Kolik energie spálíme při sportu

16. leden 2013 1

Dříve, než se v některém z očekávaných článků zaměříme na jídelníčky a různé tipy na nevšední potraviny, které vám dopomohou k získání vysněné postavy, pojďme se ještě podívat na tabulky energetického výdeje u sportovních aktivit, které můžete provozovat individuálně nebo kolektivně a v různá roční období. Ať už je vaším cílem zbavit se přebytečných tuků, udržovat si svojí váhu a nebo nabrat svaly, je důležité tyto hodnoty znát a následně je při sestavování svých jídelníčků zohlednit. Jedině tak totiž budete mít na dosah splnění svých cílů a vyhnete se energetické nerovnováze.

Protože se konečná hodnota energetického výdeje během aktivního pohybu odvíjí individuálně na základě vaší tělesné váhy, výsledky jsme v tabulkách rozdělili do několika sloupců podle kilogramů a věříme, že se mezi nimi i vy naleznete.

Každá uvedená energetická hodnota odpovídá výdeji při určité aktivitě vykonávané jednu hodinu v kuse bez přestávek a při průměrné svižnější intenzitě. Pokud tedy například kliky neprovádíte celých 60 minut (to asi málokdo), ale pouze 10 minut, stačí si udávanou hodnotu vydělit 6 (60 minut = 1 hodina, 10 minut = 1/6 hodiny) a získáte správný výdej v kJ (kilojoule).

Kolektivní aktivity v hale nebo tělocvičně

Mnoha letním sportům se lze přes zimu oddávat v uzavřených a vytopených halách. Ať už se jedná o sálovou kopanou, florbal, tenis, squash, basketbal, volejbal a mnohé další. Jde sice o sporty, na které si nevystačíte sami, ale s dobrou partou je dokážete vykonávat zase mnohem déle.

50 Kg 55 Kg 65 Kg 70 Kg 75 Kg 80 Kg 85 Kg 90 Kg
Sálová kopaná 1950 kJ 2145 kJ 2535 kJ 2730 kJ 2925 kJ 3120 kJ 3315 kJ 3510 kJ
Florbal 1830 kJ 2013 kJ 2379 kJ 2562 kJ 2745 kJ 2928 kJ 3111 kJ 3294 kJ
Tenis 2070 kJ 2277 kJ 2691 kJ 2898 kJ 3105 kJ 3312 kJ 3519 kJ 3726 kJ
Badminton 1050 kJ 1155 kJ 1365 kJ 1470 kJ 1575 kJ 1680 kJ 1785 kJ 1890 kJ
Squash 2670 kJ 2937 kJ 3471 kJ 3738 kJ 4005 kJ 4272 kJ 4539 kJ 4806 kJ
Basketbal 1740 kJ 1914 kJ 2262 kJ 2436 kJ 2610 kJ 2784 kJ 2958 kJ 3132 kJ
Volejbal 690 kJ 759 kJ 897 kJ 966 kJ 1035 kJ 1104 kJ 1173 kJ 1242 kJ
Házená 1740 kJ 1914 kJ 2262 kJ 2436 kJ 2610 kJ 2784 kJ 2958 kJ 3132 kJ
Hokej 3250 kJ 3575 kJ 4225 kJ 4550 kJ 4875 kJ 5200 kJ 5525 kJ 5850 kJ
Bowling 1170 kJ 1287 kJ 1521 kJ 1638 kJ 1755 kJ 1872 kJ 1989 kJ 2106 kJ
Stolní tenis 750 kJ 825 kJ 975 kJ 1050 kJ 1125 kJ 1200 kJ 1275 kJ 1350 kJ

Individuální sporty

50 Kg 55 Kg 65 Kg 70 Kg 75 Kg 80 Kg 85 Kg 90 Kg
Bruslení 1155 kJ 1271 kJ 1502 kJ 1617 kJ 1733 kJ 1848 kJ 1964 kJ 2079 kJ
Běžky 1710 kJ 1881 kJ 2223 kJ 2394 kJ 2565 kJ 2736 kJ 2907 kJ 3078 kJ
Chůze 930 kJ 1023 kJ 1209 kJ 1302 kJ 1395 kJ 1488 kJ 1581 kJ 1674 kJ
Běh 2160 kJ 2376 kJ 2808 kJ 3024 kJ 3240 kJ 3456 kJ 3672 kJ 3888 kJ
Jízda na kole 1675 kJ 1842 kJ 2177 kJ 2345 kJ 2512 kJ 2680 kJ 2847 kJ 3015 kJ
HIIT 1860 kJ 2046 kJ 2418 kJ 2604 kJ 2790 kJ 2976 kJ 3162 kJ 3348 kJ
Plavání 1530 kJ 1683 kJ 1989 kJ 2142 kJ 2295 kJ 2448 kJ 2601 kJ 2754 kJ
Lyže 1305 kJ 1305 kJ 1305 kJ 1305 kJ 1305 kJ 1305 kJ 1305 kJ 1305 kJ
Snowboard 1050 kJ 1155 kJ 1365 kJ 1470 kJ 1575 kJ 1680 kJ 1785 kJ 1890 kJ

Programy sportovních center

50 Kg 55 Kg 65 Kg 70 Kg 75 Kg 80 Kg 85 Kg 90 Kg
Aerobic 1300 kJ 1430 kJ 1690 kJ 1820 kJ 1950 kJ 2080 kJ 2210 kJ 2340 kJ
Zumba 1550 kJ 1705 kJ 2015 kJ 2170 kJ 2325 kJ 2480 kJ 2635 kJ 2790 kJ
Jóga 774 kJ 851 kJ 1006 kJ 1084 kJ 1161 kJ 1238 kJ 1316 kJ 1393 kJ
Spinning 1440 kJ 1584 kJ 1872 kJ 2016 kJ 2160 kJ 2304 kJ 2448 kJ 2592 kJ
FitBox 1230 kJ 1353 kJ 1599 kJ 1722 kJ 1845 kJ 1968 kJ 2091 kJ 2214 kJ
Power Plate 1550 kJ 1705 kJ 2015 kJ 2170 kJ 2325 kJ 2480 kJ 2635 kJ 2790 kJ
Bosu 1500 kJ 1650 kJ 1950 kJ 2100 kJ 2250 kJ 2400 kJ 2550 kJ 2700 kJ
Flowin 1530 kJ 1683 kJ 1989 kJ 2142 kJ 2295 kJ 2448 kJ 2601 kJ 2754 kJ
K2 750 kJ 825 kJ 975 kJ 1050 kJ 1125 kJ 1200 kJ 1275 kJ 1350 kJ

Domácí cvičení

50 Kg 55 Kg 65 Kg 70 Kg 75 Kg 80 Kg 85 Kg 90 Kg
Kliky 4350 kJ 4785 kJ 5655 kJ 6090 kJ 6525 kJ 6960 kJ 7395 kJ 7830 kJ
Dřepy 4300 kJ 4730 kJ 5590 kJ 6020 kJ 6450 kJ 6880 kJ 7310 kJ 7740 kJ
Zkracovačky 2850 kJ 3135 kJ 3705 kJ 3990 kJ 4275 kJ 4560 kJ 4845 kJ 5130 kJ
Skákání přes švihadlo 2250 kJ 2475 kJ 2925 kJ 3150 kJ 3375 kJ 3600 kJ 3825 kJ 4050 kJ
Eliptical 1590 kJ 1749 kJ 2067 kJ 2226 kJ 2385 kJ 2544 kJ 2703 kJ 2862 kJ
Rotoped 1560 kJ 1716 kJ 2028 kJ 2184 kJ 2340 kJ 2496 kJ 2652 kJ 2808 kJ
TRX 1050 kJ 1155 kJ 1365 kJ 1470 kJ 1575 kJ 1680 kJ 1785 kJ 1890 kJ

Tréninky

50 Kg 55 Kg 65 Kg 70 Kg 75 Kg 80 Kg 85 Kg 90 Kg
Silový trénink 1800 kJ 1980 kJ 2340 kJ 2520 kJ 2700 kJ 2880 kJ 3060 kJ 3240 kJ
Intervalový trénink 1800 kJ 1980 kJ 2340 kJ 2520 kJ 2700 kJ 2880 kJ 3060 kJ 3240 kJ
Kruhový trénink 1400 kJ 1540 kJ 1820 kJ 1960 kJ 2100 kJ 2240 kJ 2380 kJ 2520 kJ

Zajímavosti v duchu domácí posilovny

Pokud jako svojí relaxační aktivitu zvolíte například štípání dřeva na chalupě a opravdu to rozjedete ve vysokých otáčkách, spálíte stejné množství kalorií jako hokejista během zápasu.

Ruční umývání auta je energeticky stejně náročné jako rychlejší chůze, bruslení nebo bowling. Navíc v tu chvíli to neděláte jen pro sebe, ale váš zájem o zdravý životní styl ocení i plechový kamarád.

Než posekáte trávu na zahradě, vydáte ze sebe podobné množství energie jako v zimě při lyžařských radovánkách na sjezdovce.

Energetický výdej během domácích prací jako je luxování, umývání oken, zametání či stíhání podlahy je stejný jako hodinová lekce jógy.

Elektrikáři, zdravotní sestry, malíři pokojů, automechanici, zedníci ani hudebníci si nemají moc co vyčítat. Všichni během své práce totiž vydají stejné množství energie.

Milovníci pohybu v rytmu taneční hudby dokážou na diskotéce spálit tolik energie, kterou během pobytu na místě přijmou z alkoholických nápojů.

Během průměrného osmihodinového spánku spálí tělo běžně rostlého muže okolo 2700 kJ a ženy 2050 kJ. A pak, že je to vždy dřina... ;-)

Autor článku

Luboš Lerch

Autor tohoto článku

Luboš se zabývá poradenstvím pro výživu a zdravý životní styl. Tento magazín provozuje a aktivně propaguje. Kromě kondičního posilování v domácím prostředí se věnuje mnoha dalším sportům. Vyzkoušel již různé druhy jídelníčků, tréninkových plánů a doplňků sportovní výživy. Zdrojem informací, které poskytuje, jsou předně jeho zkušenosti.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Komentáře k článku

19. listopad 2015 11:59

Zdravím, zajímavý článek. V těch tabulkách mi ale chybí, jestli je to údaj pro muže nebo ženu. Mám sice svůj tip, ale nejsem si úplně jistý... díky S pozdravem, Pavel

Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Pohankové vločky instantní
  • Ovoce kandované
  • Mléko polotučné

Dopolední svačina

  • Ořechy vlašské
  • Pomeranče

Oběd

  • Maso krůtí, prsa bez kosti a kůže
  • Kuskus
  • Cuketa

Odpolední svačina

  • Mléko kefírové

Večeře

  • Šmakoun natural
  • Brambory rané
  • Lilek

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

22. únor 2017 3

Krom svačiny, kterou sám zmiňuješ, mohou další vypadat například takto (pro ulehčení přípravy se může...

20. únor 2017 3

Skladba jídelníčku není špatná. Možná bych jen poukázal na zbytečně vysoký příjem bílkovin, ale pokud...