Fakta a mýty

2. leden 2011  0
Fakta a mýty

Dnešní článek jsem se rozhodl věnovat nepravdám o cvičení a o výživě, které se šíří mezi laickou veřejností.

„Nesportuji, protože si nechci zničit klouby!“

Je jistě pravda, že když malé dítě cvičí s činkami, nejedná se o nic zdravého. Může to vést k závažným poruchám růstu. Dospělý člověk, který zvedá na dřep 300 kilogramů, se ve stáří nepostaví na nohy. Vrcholoví sportovci končí na invalidním důchodu ve věku, kdy se ostatním lidem začíná slibně rozvíjet kariéra.

To jsou všechno extrémní případy, kdy jsou zdravotní potíže způsobeny neúměrně velikou a dlouhodobě jednostrannou zátěží. Případy, které se „normálních“ lidí netýkají. Je třeba vidět pozitivní stránku věci!

Cvičení podporuje činnost kardiovaskulární soustavy, tím snižuje riziko infarktu a podporuje krevní oběh důležitý pro rozvod živin. Dodává nám energii a sebevědomí. To jsou pravdivé, stále omílané fráze.

Cvičení má pozitivní vliv i na náš pohybový aparát. Například povolené vazy mohou způsobit spoustu problému, kloub nefunguje na 100%, nedrží v kloubní jamce. Funkci vazů může nahradit svalstvo, které kloub v podstatě „drží“ na správném místě. Lékaři proto lidem s povolenými vazy posilovat přímo doporučují!

Osteoporóza je nemoc, při které řídne kostní tkáň. Kosti se pak snadno lámou, což je jistě velký problém. Osteoporózu způsobuje nedostatek vápníku, ale také nedostatek pohybové aktivity! Dnes již víme, že pohyb a zatěžování pohybového aparátu stimuluje kosti k přestavbě. V kostní tkáni jsou jakési trámce, jejichž architektonika odráží zatížení těla a pohyb nutí tyto trámce neustále „pracovat“. Pasivita tedy může způsobit řídnutí kostí!

„Čím více bílkovin budu jíst, tím více mi porostou svaly!“

Toto tvrzení má jistě pravdivé opodstatnění, ale není zcela pravdivé.

Bílkoviny jsou základní stavební kameny živé hmoty, jejich příjem je proto životně důležitý. Bílkoviny jsou chemicky složité látky, jsou to tzv. makromolekuly, které se skládají z 20 druhů aminokyselin. Některé druhy aminokyselin si umí tělo vyrobit samo, jiné musíme přijmout v potravě.

Nejlepším zdrojem bílkovin je maso. Po konzumaci se bílkoviny v organismu rozkládají na potřebné aminokyseliny a svaly mohou růst! Ovšem neplatí přímá úměra: Čím více jím bílkovin, tím více mi rostou svaly. Při jejich nadměrné konzumaci je tělo nestačí trávit a nadbytek bílkovin vylučuje bez užitku.

Není tak důležité, kolik bílkovin přijmeme, ale jak kvalitní bílkoviny to budou. Každá bílkovina se skládá z jiných druhů aminokyselin. Ke svalovému růstu je třeba přijímat všechny aminokyseliny, proto je důležitá kvalita a pestrost stravy, ne jen kvantita!

Zkuste vyzkoušet výživové doplňky jako například proteinové koktejly. Nejedná se o žádnou nezdravou „chemii“, je to vysoce koncentrovaná bílkovinná sušina.

Při cvičení je důležité dodržovat stálý příjem bílkovin. Hodnoty najdete v rubrice „stravování“, článek „strava při posilování“.

„Mám nadváhu, tak nebudu jíst.“

Nastolení drastické diety, kdy zásadně omezíme příjem živin, rozhodně není tou správnou cestou k hubnutí. Většina lidí tyto diety nevydrží a dříve či později se vrátí k původním stravovacím návykům.

Když se rozhodnete vytrvat, je to možná ještě horší. Při drastických dietách totiž neshazujete tuk, ale svalovinu a vodu. Tělo si uvědomí, že se mu dostává stále méně potřebných živin a vitaminů, proto se připraví na horší časy: To málo, co přijmeme, si uloží do zásoby v podobě tukové tkáně. Metabolismus se kvůli nízkému příjmu energie zásadním způsobem zpomalí, což také není dobře.

Shrňme si výsledek: Po této rychlodietě nám ochabnou svaly, zvýší se podíl tuku na tělesné hmotnosti a zpomalí se metabolismus: Všechny pochody v organismu, jako například trávení, se zpomalí a to jednou z příčin rychlého návratu k původní váze.

Ještě jednodušeji: Všechno je špatně.

Cesta k hubnutí je zdlouhavá. Souvisí se zdravým životním stylem. Je nutné začít pravidelně sportovat, nasadit zdravý a vyvážený jídelníček a neprovádět žádné drastické změny co se týče množství konzumace potravy.

Návod najdete v rubrice „stravování“, článek „strava při posilování- Jak se zbavit tuků a výživa při odstraňování tuků“.

Hodně štěstí!
Autor článku
Autor tohoto článku

Petr se orientuje v oblasti fitness, kulturistiky a zdravého životního stylu. Pro domácí posilovnu pravidelně píše články z nejrůznějších oblastí sportu, obzvláště s tematikou posilování a tvarování těla. Propaguje cvičení v domácím prostředí a v přírodě, rekreačně se věnuje i jiným sportům. Čerpá ze svých zkušeností a znalostí získaných díky studiu medicíny a úspěšně ukončenému kurzu instruktora fitness, dále z odborné literatury s lékařskou a sportovní tematikou.

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej přátelům:

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první. ;-)
Pro vložení komentáře musíte být přihlášeni. Registrace je jednoduchá a získáte díky ní mnoho výhod a možnost podílet se na dalším rozvoji magazínu.

Jídelníček na dnešní den

Snídaně

  • Lupínky obilné
  • Mléko polotučné
  • Mango

Dopolední svačina

  • Ořechy kešu
  • Jogurt bílý, 3,5 % tuku

Oběd

  • Čočka
  • Olej řepkový
  • Vejce slepičí

Odpolední svačina

  • Chléb grahamový
  • Termizovaná pomazánka
  • Šunka drůbeží

Večeře

  • Pangasius, filety
  • Brambory rané
  • Salát hlávkový

Dnešní tréninková výzva

Zobrazit nabídku

Poslední dotazy v poradně

16. červenec 2019  1

Ahoj, jak člověk žije aktivně a dodržuje racionálně sestavený jídelníček alespoň ze 60% až 70%,...

12. červenec 2019  4

Zkoušel jsem různé varianty (mono, krealkyn, CEE) a podle osobního pocitu mi připadal nejúčinnější klasický...